Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

DN ökar vinsten

Publicerad: 13 februari 2014, 15:31

Gunilla Herlitz.

Foto: Andreas Elgstrand.

Dagens Nyheter ökar rörelseresultatet med 24 miljoner kronor till 103 miljoner kronor under 2013. DN:s vd, Gunilla Herlitz, är nöjd.


Ämnen i artikeln:

SydsvenskanGunilla HerlitzExpressen

– Det är ett bra resultat med tanke på att det på många sätt har varit ett tufft år där annonsmarknaden har minskat med 15 procent,  vilket motsvarar 120 miljoner kronor för DN, säger Gunilla Herlitz.

Omsättningen landar på drygt 1,6 miljarder kronor att jämföra med 1,7 miljarder kronor under förra året.

Upplageintäkterna  för DN har ökat med 26 miljoner kronor under det gångna året, medan  försäljningskostnaderna har minskat med 35 miljoner kronor.

Det vill säga den totala effekten blir 61 miljoner kronor.

–  Min bedömning är att vi gör 200 miljoner kronor mer än Svenska  Dagbladets i princip nollresultat med tanke på att vi gör ett resultat på 100 miljoner kronor,  inte har något presstöd samt att vi redan har tagit strukturkostnader på  43 miljoner kronor i och med att vi har dragit ned på personalstyrkan,  säger Gunilla Herlitz.

Hon uppger också att de fyra tidningar som hon  ansvarar för, det vill säga DN, Expressen, Sydsvenskan och DI, gör  totalt 367 miljoner kronor i vinst under 2013.

– Det är ett oerhört starkt resultat för en bransch som man talar om att den befinner sig i kris, säger Gunilla Herlitz.

Hon  sticker inte under stol med att det finns en rad utmaningar att hantera  framöver där den kanske största sådan består i att hantera tryck och  distributionskostnader samtidigt som upplagan faller på grund av  läsarnas förändrade konsumtionsvanor.

DN har knappt 200 redaktionella medarbetare och den totala personalstyrkan består av cirka 320 personer.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.