Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

DN planerar stor tv-satsning

Publicerad: 18 November 2013, 12:14

Anna Åberg, chef för DN.se.

Dagens Nyheter hakar på tv-utvecklingen. Tidningen bygger en egen tv-studio som ska stå klar i februari och storsatsar på rörlig bild.


Ämnen i artikeln:

Dagens NyheterAnna Åberg

Kvällstidningarna och en rad lokaltidningar ligger långt framme på tv-området online.

Nu planerar även Dagens Nyheter en stor tv-satsning – med såväl fasta format som livesändningar och nyhetsklipp.

– Vi kommer att bygga en studio på redaktionen, och planen är att den ska stå färdig i slutet av februari. Tanken är inte att vi ska sända live flera timmar om dagen, utan studion kommer till att börja med framför allt att användas till att spela in några fasta format i veckan. Men självklart kommer vi att använda den till livesändningar vid stora nyhetshändelser, säger Anna Åberg, chef för DN.se till Resumé.

Hon påpekar att DN redan 2006 hade en studio, körde dagliga nyhetssändningar och gjorde mycket eget innehåll, men att man då var lite för ”tidiga”. Det fick inte riktigt önskat genomslag.

– Läsarna var inte vana vid att titta på tv på det sättet och det var svårt att nå lönsamhet. Så i samband med sparpaketet 2010 så beslutades att avveckla tv-verksamheten. Det var ett naturligt beslut då, men sedan dess har det hänt väldigt mycket med tv-tittandet, säger Anna Åberg.

Därför inleder nu DN åter en tv-offensiv.

– I dag förväntar sig både läsare och annonsörer att det ska finnas rörligt innehåll på sajten, särskilt i samband med stora nyhetshändelser. Det är numera en naturlig del av nyhetsrapporteringen online. Dessutom vill läsarna bli underhållna, och där är tv-formatet tacksamt. Det känns jätteroligt och helt rätt att ta det här steget igen, säger Anna Åberg.

Vad blir det för program?
– Ingenting är helt spikat än, men vi testade redan för ett år sedan att göra ett panelprogram om nyheter, "Veckans löp". I programmet förklarade, fördjupade och kommenterade DN-profiler veckans viktigaste nyheter. Det var väldigt uppskattat av läsarna och hade som bäst 80 000 tittare i veckan. Men eftersom vi inte hade en studio och rätt teknik på plats så drog det väldigt mycket resurser från redaktionen. Det var inte hållbart att fortsätta på det sättet.

Men nu skapar man sig helt andra förutsättningar.

– DN har många väldigt profilerade skribenter och många av dem sitter redan i dag i andra tv-soffor och pratar om sina ämnen. Det är i och för sig bra, men de ska också synas mer hos oss. Tanken är att vi nu själva ska kunna ta till vara på den här kompetensen, så det kommer definitivt bli flera program med starka DN-profiler.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Dagens NyheterAnna Åberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.