Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

DN:s drömvinst: 143 miljoner

Publicerad: 29 Januari 2011, 14:04

Dagens Nyheters vd och chefredaktör Gunilla Herlitz leverar - med besked. Vinsten på 143 miljoner kronor för 2010 överträffar målsättningen, och resultatlyftet innebär Bonnier-rekord. Nu flaggar Herlitz för nysatsningar under året - bland annat görs papperstidningen om.


Vinstmaskinen. Gunilla Herlitz hämtades från framgångsrika Dagens Industri hösten 2009 för att rädda DN. Det har hon lyckats med - tidningen redovisar en storvinst för 2010. Foto: Paul Hansen/DN/Scanpix

Efter den tuffa tiden och det efterföljande sparpaketet, med betydande nedbemanning som följd, redovisar tidigare förlusttyngda Dagens Nyheter nu en vinst på 143 miljoner kronor för helåret 2010.

Det innebär ett resultatlyft på mer än en kvarts miljard kronor om man jämför med året innan. Därmed slår DN rekord inom Bonnier - resultatlyftet är det största som ett Bonnierföretag uppnått någonsin under ett enda år, meddelar DN.

Vd:n och chefredaktören Gunilla Herlitz sa i september till Resume.se att målet för 2010 var att landa på runt 100 miljoner kronor i vinst.

Det blev alltså ännu bättre än så. "Drömvinsten" är en stor triumf för Herlitz vars hårda tag för att kapa kostnader inte uppskattades av alla.

- Det handlar både om ökade intäkter och om att vi minskat kostnaderna. Även DN.se har vänt till vinst, säger Gunilla Herlitz i dagens DN.

Visserligen sjönk upplagan under året, men den minskningen beror delvis på att andelen gratisexemplar minskats, förklarar DN-ledningen.

Gunilla Herlitz säger att vinsten gör att det nu finns resurser till nysatsningar under året. Bland annat väntar en stor omgörning av papperstidningen, där läsarna ska få vara delaktiga i förnyelseprocessen.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.