Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

DN:s nyhet om Bergman byggd på dna-slarv

Publicerad: 19 Oktober 2011, 10:25

DN var i maj första tidning att publicera uppgifter att Ingmar Bergman var bortbyting som barn. Nu har Ny Teknik avslöjat att dna-testet, som var en av de tyngsta bevispunkterna i den första publiceringen, var felaktigt. Dna från en anställd på Rättsmedicinalverket har smugit sig med i provet.


Ämnen i artikeln:

DN KulturIngmar BergmanBjörn Wiman

DN:s etta vid första publiceringen.

”Ingmar Bergman var sannolikt inte släkt med sin egen mor, Karin Bergman. Det är det sensationella resultatet av en ny dna-undersökning från Rättsmedicinalverket”. Så skrev DN kultur i slutet av maj i år. Nyheten att Ingmar Bergman skulle ha bytts bort från sin mor vid födseln toppade även Dagens Nyheters etta den dagen. Nu avslöjar Ny Teknik att Rättsmedicinalverkets dna-test var felaktigt. Det som ska ha varit Ingmar Bergmans dna var i själva verket en labbteknikers.

– Hade vi vetat att det var en teknikers dna hade det naturligtvis inte varit intressant för publicering alls, säger DN:s kulturchef Björn Wiman.

Dna-testet utfördes på frimärken där det ska ha funnits saliv från Ingmar Bergman och jämförts med hans mor, Karin Bergmans dna-profil. Testet ska ha utförts på initiativ av Ingmar Bergmans släkting Veronica Ralston.

– Det här väcker frågor om hur det egentligen står till med den dna-teknik som vi tar för så säker. Det visar att det finns felkällor och det är både intressant och lite skrämmande, säger Björn Wiman.

Han betonar att tidningen gjort noggranna uppföljningar av ärendet.  Redan 4 juni, alltså bara någon vecka efter den första publiceringen, publicerade DN en uppföljande artikel där man skrev att uppgifterna att Ingmar Bergman inte var Karin Bergmans son minskade i trovärdighet.

– Vi har varit noggranna med att följa upp den första publiceringen. Bland annat skickade vi en reporter att undersöka Ingmar Bergmans födelseattest, och där kunde vi inte se något märkligt. Den person som ska ha bytts ut mot Ingmar Bergman flyttade till USA kunde vi då se, säger Björn Wiman.

Tidningen har inga planer på rättelser utöver den nyhetsnotis från TT Spektra som publiceras i dag, enligt Björn Wiman.

Veronica Ralston säger dock till Ny Teknik att hon fortfarande tror på sin egen berättelse.

Emanuel Videla

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.