Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

DN:s reklamfilm om invandringskritiker stoppades av TV4

Publicerad: 23 Augusti 2018, 12:44

Bild från den stoppade reklamfilmen

Foto: Skärmdump/Youtube

Peter Wolodarski, chefredaktör för DN, tycker att TV4:s beslut om att stoppa reklamfilmen där de driver med invandringskritiker är märklig – men TV4 håller inte med.


Ämnen i artikeln:

DNReklamKampanjTV4

Dagens Nyheter har inlett en offensiv för att locka läsare inför riksdagsvalet 9 september. Tidigare i veckan meddelade Peter Wolodarski, chefredaktör på DN, att man släpper sina betalväggar på sajten. Tidningens digitala innehåll kommer att vara gratis fram tills dagen efter riksdagsvalet, och konton som startats upp via erbjudandet kommer att försvinna.

Det är således inte den enda satsningen DN har gjort inför valet. I samarbete med Felix Herngren och hans produktionsbolag FLX marknadsför nu DN sin journalistik med fem nya reklamfilmer. I reklamfilmerna driver man med flera olika politiska inriktningar som miljöengagemang och skattemotstånd. Reklamfilmerna är ett resultat av DN:s nya kampanj "Fakta framför fejk – Läs DN" som ska visa på vikten av kvalitetsjournalistik och källkritik.

Samtliga fem reklamfilmer har sålts in till TV4, men kanalen väljer att stoppa reklamfilmen som driver med invandringskritiker. Peter Wolodarski är oförstående till kanalens beslut och säger i en kommentar:

– Filmerna som Felix Herngren gjort åt DN driver med en mångfald av politiska inriktningar, såväl miljöengagemang och skattemotstånd som invandringskritik - för att nämna några exempel. Det är humor som slår åt alla håll. Totalt är det fem filmer. Det vi inte förstår är varför just filmen som skojar med invandringskritiker anses för "känslig" - samtidigt som TV4 inte har något problem när vi skämtar om klimatengagemang eller kritik mot svenska skatter. TV4 får naturligtvis göra sina val, men det ett val som vi uppriktigt sagt inte förstår.

Magnus Törnblom, presschef på TV4, säger att DN inte följer kanalens riktlinjer kring politisk reklam och åsiktsannonsering i den stoppade reklamfilmen. Riktlinjerna har enligt Magnus Törnblom funnits sedan lång tid tillbaka och att DN blivit informerade om detta.

– Under de tre veckor som föregår valet är det bara politiska partier som får sända politisk reklam och åsiktsannonser i våra kanaler. Anledningen till det är att vi inte vill att andra annonsörer – oavsett om det handlar om kommersiella företag, bransch- eller fackliga organisationer – ska ge sig in och gynna eller missgynna enskilda partier eller partigrupper, och för att vi vill ge alla partier samma möjligheter, säger Magnus Törnblom till Resumé.

Varför har ni valt att inte sända just den här reklamfilmen?
– Just för att den strider mot de här riktlinjerna. Det är ganska tydligt att den aktuella filmen har en tydlig koppling till ett enskilt parti. Och det tillåter vi inte under den här tre veckor långa valperioden.

Varför stoppar ni inte de andra filmerna också?
– Faktum är att vi även ansåg att en av de andra filmerna gick att härleda till ett enskilt annat parti och att vi inte ville visa den heller. Där valde DN att ändra i filmen på ett sätt som gjorde att det inte gick att härleda till ett parti, och de övriga filmerna är i den meningen inte heller problematiska.

Varför anser ni att just den här frågan är så känslig?

– Vi tycker inte den här frågan är känslig. Men vi tycker det är rimligt att våra riktlinjer följs av alla. Och det inkluderar så klart även DN.

Den stoppade reklamfilmen hittar du här:


Här hittar du de andra reklamfilmerna:

Alex Hartelius

Ämnen i artikeln:

DNReklamKampanjTV4

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.