Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 11 november 2009, 11:18
DN:s försäljningsdirektör Henrik Stangel räknar med att behålla alla säljare: – Vi ser över stödfunktionerna, men jag ser inte att säljmuskeln ska drabbas.
Henrik Stangel. Foto: Resumé.
Alla avdelningar på DN har fått sparbeting av nya vd och chefredaktören Gunilla Herlitz. Annonsavdelningen ligger i eget bolag och har 116 anställda:
– Vid årsskiftet flyttar 13 anställda som jobbar åt webben över till det nya bolaget Bonnier Digital Sales, säger Henrik Stangel. I övrigt tittar vi på stödfunktioner som ekonomi, administration och teknik.
– Det finns både för- och nackdelar med att ha ett eget säljbolag. Ibland kan det vara en fördel att decentralisera, men vissa stödfunktioner kan centraliseras.
DN:s prognos inför sista kvartalet pekade på en förlust strax under 100 miljoner. Årsresultatet befaras landa kring 130 miljoner i förlust. De åtgärder Gunilla Herlitz aviserat sänker kostnaderna för nästa år, men långt ifrån med så stora tal som förlusten för 2009.
Läs mer i morgondagens Resumé – då kommer nya uppgifter om Herlitz första åtgärder på DN.