Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag28.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

"DN:s säljmuskel ska inte drabbas"

Publicerad: 11 November 2009, 11:18

DN:s försäljningsdirektör Henrik Stangel räknar med att behålla alla säljare: – Vi ser över stödfunktionerna, men jag ser inte att säljmuskeln ska drabbas.


Ämnen i artikeln:

Dagens NyheterGunilla HerlitzHenrik Stangel

Henrik Stangel. Foto: Resumé.

Alla avdelningar på DN har fått sparbeting av nya vd och chefredaktören Gunilla Herlitz. Annonsavdelningen ligger i eget bolag och har 116 anställda:

– Vid årsskiftet flyttar 13 anställda som jobbar åt webben över till det nya bolaget Bonnier Digital Sales, säger Henrik Stangel. I övrigt tittar vi på stödfunktioner som ekonomi, administration och teknik.

– Det finns både för- och nackdelar med att ha ett eget säljbolag. Ibland kan det vara en fördel att decentralisera, men vissa stödfunktioner kan centraliseras.

DN:s prognos inför sista kvartalet pekade på en förlust strax under 100 miljoner. Årsresultatet befaras landa kring 130 miljoner i förlust. De åtgärder Gunilla Herlitz aviserat sänker kostnaderna för nästa år, men långt ifrån med så stora tal som förlusten för 2009.

Läs mer i morgondagens Resumé – då kommer nya uppgifter om Herlitz första åtgärder på DN.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.