Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

DN starkt uppåt

Publicerad: 20 Januari 2011, 15:19

Dagens Nyheter gör en vinst på drygt 140 miljoner kronor för 2010. I år räknar DN med att höja vinsten till 180 miljoner. Publishern Gunilla Herlitz har stoppat tidningens störtblödning som har kostat Bonnier AB en halv miljard i förlust sedan 2000.


Ämnen i artikeln:

Dagens NyheterGunilla Herlitz

truetrue2020-01-01T16:18

Med vändningen av DN:s ekonomi har Gunilla Herlitz stärkt sin ställning inom Bonnier. TV4 nästa? Foto: Scanpix.

Morgontidningar­na­ i Stockholm och Malmö har länge varit en ful plump i Bonniers räkenskaper.

År 2009 blev ett lågvattenmärke med förluster på 385 miljoner kronor. År 2010 kan Sydsvenskan och DN i stället visa upp en vinst på närmare 250 miljoner och i år kan deras vinster närma sig 300 miljoner.

DN:s konsekventa sparprogram i kombination med konjunkturvändningen ledde till en resultatförbättring på en kvarts miljard på ett år. Uppryckningen av Sydsvenskan är nästan lika stor.

DN har minskat sin personalstyrka under 2010 med över 100 personer, en helt nödvändig åtgärd som tidigare­ ledningar förgäves har försökt genomföra. Gunilla Herlitz och personaldirektören Magnus Janson lyckades helt osentimentalt och utan större dramatik ta ner bemanningen till en rimlig nivå.

Merparten av strukturkostnaderna togs redan på 2009 års bokslut. Det innebär att en god del av intäkterna från fjolårets ökade annonsförsäljning avspeglas i resultatet.

All framgång är naturligtvis inte Gunilla Herlitz förtjänst. DN:s säljavdelning har gjort ett starkt jobb med att återta marknadsandelar inom tidigare tappade segment som bostad, motor och varumärken. På två år mellan 2007 och 2009 tappade tidningen 300 miljoner i intäkter, men har nu börjat återta förlorade annonspengar.

Men Gunilla Herlitz har sopat trappan uppifrån och började med att halvera överbemannade redaktions- och företagsledningar. Hon har tagit hård kritik från missnöjda anställda, väl medveten om att resultatet kommer på längre sikt. Med vändningen av DN stärker hon sin ställning i Bonniers interna chefshierarki­, där ett av toppjobben är att leda vinstmaskinen TV4 den dag Jan Scherman kliver av.

DN:s styrelse ska fastställa bokslutet nästa vecka. Gunilla­ Herlitz vill inte kommentera resultatet innan siffrorna har presenterats för styrelsen.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.