Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

DN stöper om hela mobilsajten

Publicerad: 2 Juli 2013, 08:17

UPPDATERAD Idag, tisdag, släppte DN en mobilanpassad version av DN.se. Det är en rejäl omgörning det handlar om: – Det är en klar förbättring mot vår gamla mobilsajt, både vad gäller prestanda och funktionalitet, säger Anna Åberg, chef för DN.se


Ämnen i artikeln:

Anna ÅbergDN.se

Den nya mobilsajten innehåller en rad förändringar. Alltifrån en  tydligare meny där läsaren också kan logga in till större bilder, dagens  toppnyheter för ett ge en snabb överblick av dagens viktigaste nyheter  och samtliga webb-tv-sändningar och videoklipp med mera.

– Mobilsajten lanserades för två år sedan och blev ganska snabbt  gammalmodig och fungerade inte lika bra som dn.se. Vi har sedan dess  samlat in förslag från läsare på vilka fel de upptäckt eller saker de  hade velat se mer av och arbetat utifrån det, säger Anna Åberg.

Det spelar heller ingen roll vilken plattform man använder, utan samma utseende gäller:
– Vi  vill att läsarna ska känna igen sig oavsett om de surfar på en mobil,  surfplatta eller dator. Det är viktigt att man hittar samma innehåll  oavsett vilken enhet man använder, säger Anna Åberg.

Lanseringen är ett första steg i en satsning på mobilen:
– Vi  kommer att fortsätta utveckla både annonsformat och funktionalitet  under sommaren och hösten. Inom kort släpper vi också en ny app, säger  Anna Åberg.

Rent tekniskt innebär förändringarna att sajten flyttas  till samma plattform som DN.se, vilket gör det enklare redaktörer att  snabbt uppdatera sajten:
– Mobilsajten är byggd på samma plattform som vanliga sajten dn.se men den är inte helt responsiv.

DN ska också ge ett lyft till appen inom en snar framtid.
– Jag vill ännu inte  säga hur den kommer ratt skilja sig från DN.se men det har varit  viktigt för oss att appen har funktioner som skiljer sig från  mobilsajten. Användare har fortfarande ett app beteende därför har vi  valt att ha både en mobilsajt och en app. Men det är även därför viktigt  för oss att sajten och appen skiljer sig åt, säger Anna Åberg.

Hur kommer det sig att sajten inte lanserades under buller och bång?
– Anledningen till att vi  valde att smyglansera sajten var för att det egentligen bara är sajtens  första version. Vi kommer att fortsätta med utvecklingen av den utifrån  läsarnas respons, säger Anna Åberg.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Anna ÅbergDN.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.