Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 30 juni 2016, 11:14
Resumé Insikt Medias första case: DN på Snapchat.
Foto: Montage
I ett försök att nå en yngre målgrupp startade Dagens Nyheter ett Snapchatkonto. I första Resumé Insikt Media gör vi en närstudie av initiativet.
I dagarna introducerar Resumé tre nya analysbrev. I går, onsdag, var det premiär för Resumé Insikt Media – där vi fördjupar oss i och förklarar medier och medieutveckling. Det blir fallstudier, trendspaningar, minianalyser, krönikor och mycket mer!
I första utgåvan har vi undersökt Dagens Nyheters beslut att starta Snapchatkonto. Snapchat är en av de snabbast växande sociala mediekanalerna idag, störst bland unga i åldrarna 18-24 år. Med en snittålder för papperstidningsläsaren på 50 år har DN ett klart behov av att föryngra sig.
Det började bra med draghjälp från Instagramkontot RefugeeSweden som följdes upp med kontot på Snapchat. Men det fanns ingen plan för hur redaktionen skulle gå vidare.
DN:s strategi innehåller bland annat ”bakom kulisserna”, ”Snapchat takeovers” och att fota 3-5 nyheter ur papperstidningen varje dag. Men denna följs inte till fullo idag och det som görs är inte anpassat till unga.
Slutsatsen blir att Snapchat ligger längst ned i prioriteringslistan hos DN. Ett klassiskt exempel på att vilja men inte kunna. Eller vilja men sen strunta i det.
Emma Blom, vd på Social Industries, skriver en expertanalys över DN:s användning av Snapchat och hur de ska tänka istället.
Vill du få en djupdykning i caset? Skaffa din prenumeration på Resumé Insikt Media här. Just nu premiärerbjudande!
Urval av övrigt innehåll:
- Tre minianalyser av aktuella saker i mediebranschen
- Jan Helins lista över spännande medietrender
- Medieanalytikern Thomas Baekdal förklarar varför medieformat är ointressanta
- Plus mycket mer!
LÄS MER: Energibolag använder musik som mediekanal - men svänger det verkligen?