Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Dödläge i GDPR-konflikten mellan Schibsted och Google

Publicerad: 18 september 2018, 05:26

Konflikten mellan Google och Schibsted fortsätter, Twitters kronologiska flöde på väg tillbaka och Amazon planerar nya enheter med Alexa. Detta och mer i Morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

GDPRMorgonsvepetSchibstedGoogle

GDPR-striden mellan Google och Schibsted oförändrad
Sedan i maj har Schibsted och Google haft en konflikt angående de GDPR-krav som Google ställde till publicister i samband med att den nya GDPR-lagen skulle träda i kraft. Kravet handlade bland annat om att de som använder nätjättens annonssystem ska ansvara för att få konsumenternas medgivande om datainsamling, och att de dessutom ska ta juridiskt ansvar för den data som Google sedermera använder.

– Som läget ser ut just nu så kan vi inte tillgodose de krav Google ställer, vilket betyder begränsningar för kunder och partners som använder Googles produkter för köp av vårt annonslager, har Anders Nylander, försäljningsdirektör på Schibsted Sverige, tidigare sagt till Breakit.

Google har sedan tidigare hotat med att strypa det automatiska annonsköpet i Doubleclick, som målgruppsanpassar annonser utifrån datapunkter den samlat in från användare, och som utgör en stor del av mediebolagens digitala annonsintäkter.

Enligt Ingvild Naess, privacy officer för Schibsted-koncernen, är situationen sedan GDPR trädde i kraft oförändrad mellan Schibsted och Google.

"För oss är det viktigt att vi som oberoende publicist tar ansvar för och beslutar om vår egen affärsmodell och hur användarnas data behandlas", skriver hon i ett mejl till Resumé.

"Vi tror att samarbeten och breda branschlösningar är bäst för alla parter; både för konsumenterna och branschen själv. Vi vill ha dialog, även med Google, för att tillsammans hitta sådana lösningar."

Det är oklart hur mycket pengar Schibsted har förlorat på affären, men Mikael Taipale, commercial director på Amnet, har tidigare sagt till Resumé att det förmodligen rör sig om miljontals kronor varje dag.

Twitters kronologiska flöde på väg tillbaka
Snart kommer Twitter-användarna att kunna ta del av det klassiska kronologiska flödet, som visar inlägg i den tidsordning som de har gjorts. Idag har Twitter ett algoritm-baserat flöde som tar fram inlägg Twitter anser mest relevanta för just dig. Men snart ska det alltså gå att kombinera dessa inställningar – eller välja sin favorit, enligt The Verge.

Amazon planerar nya enheter med Alexa
Amazon är på väg att lansera åtta nya produkter inom hushållssegmentet med stöd för AI-assistenten Alexa. Tanken är att de ska lanseras innan årsskiftet i form av bland annat en mikrovågsugn och en förstärkare. Flera av de nya produkterna förväntas presenteras vid ett event senare den här månaden, enligt ett internt dokument som CNBC tagit del av.

Facebook utvecklar sitt buggjägar-program
Facebook och flera andra tech-bolag använder idag buggjägar-program för att hitta buggar i sina tjänster. Nu väljer nätjätten att utöka jakten och programmet ska framöver även omfatta tredjeparts-appar och webbsidor som använder sig av olika beståndsdelar från Facebook. En privatperson som själv hittar en bugg i systemet kan tjäna upp till cirka 4500 kronor. Detta skriver Techcrunch.

Reddit lär AI sarkasm
Att lära en AI sarkasm och skämt har varit en svår nöt att knäcka, men nu verkar forskare vid Oregon State University ha tagit tag i problemet. Med hjälp av Reddit har man låtit en AI titta på inlägg från användarforumet, där sarkasm ofta förekommer, för att få den att förstå det mänskliga beteendet. Enligt Techworld har AI:n genom att skapa en kontextuell förståelse med hjälp av meningarna före och efter den aktuella meningen, lärt sig att peka ut sarkastiska kommentarer med en träffsäkerhet på 70 procent.

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.