Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Dopping om reklamuppdraget: ”Niklas Svensson har åsikter om mycket”

Publicerad: 7 Januari 2013, 16:15

Den tidigare programledaren i tv och radio tillika informationsdirektör vid Försvarsmakten, Staffan Dopping, är högaktuell med en reklamfilm för Postkodlotteriet. Expressens politiske reporter Niklas Svensson har inte varit sen med att ifrågasätta uppdraget: – Han har ju svansföring när det gäller medie- och pressetik, säger han.


Ämnen i artikeln:

Staffan DoppingPostkodlotterietNiklas Svensson

– Niklas Svensson har åsikter om mycket. Alltifrån Camilla Läckbergs tv-serie till påven, säger Staffan Dopping.

Han har haft en framgångsrik karriär under sina 27 år i mediebranschen. Han har bland annat haft ett antal programledarroller.

Han  valde att gå över till Försvarsmakten som informationsdirektör för sju  år sedan. Han lämnade uppdraget 2008 för att bli delägare och rådgivare  hos pr-byrån K-Street Advisors.

Han är just nu aktuell i en  TV4-reklam för Postkodlotteriet, som sänds under hela januari. Han  spelar sin gamla roll, det vill säga tv-reporter, och intervjuar bland  annat Magdalena Graaf och Sandra Dahlberg via länk.

Han ser inga som helst problem med uppdraget i relation till sitt tidigare förflutna inom journalistvärlden:
– Jag  tycker inte att inslaget kopierar ett nyhetsformat och försöker heller  inte att vara autentiskt. Jag ser det snarare som att vi leker med  formen, säger Staffan Dopping.

Kritiken har dock inte låtit vänta på sig.

Expressens politiske reporter Niklas Svensson har inte kunnat låta bli att ifrågasätta uppdraget.

Staffan  Dopping låter lite småirriterad över det hela, men tar ändå kritiken  med ro:
– Han frågade hur mycket jag fick betalt. Han skrev senare att  han hoppades på att jag fick väldigt bra betalt. Han undrade också hur  jag kunde ställa upp för ett sådant företag. Jag tycker att det är  konstigt att jag fortfarande bedöms som någon form av journalist trots  att jag valde att lämna journalistiken för sju år sedan, säger Staffan  Dopping.

Han ångrar inte sitt beslut att gå över till pr-branschen.

Han  tycker dels att han inte alltid skapade lika mycket samhällsnytta som  han gör som pr-konsult, dels att han flera gånger bidrog till att  felaktig information spreds:
– Jag var ju framgångsrik inom  journalistvärlden, men tog ett aktivt beslut att jag inte behöver hålla  på med journalistiken hela livet, säger Staffan Dopping.

Han sticker dock inte under stol med att uppdraget för Postkodlotteriet är av en lite mer ovanlig karaktär.

Han tycker samtidigt att det är ett bra exempel på den bredd man får då man jobbar som pr-konsult:
– Jag tog jobbet med glädje, säger Staffan Dopping.

Han vill inte gå in på hur mycket K-Street får betalt för uppdraget.

Niklas Svensson tycker dock inte att resonemanget håller:
– Staffan Dopping har ofta hög svansföring när det gäller press- och medieetik. Jag undrar hur han ska kunna fortsätta behålla den trovärdigheten då han framträder som låtsasjournalist mot betalning, säger han.

Han exemplifierar bland annat med att Staffan Dopping har tagit moderatorsuppdrag och liknande i samband med Almedalsveckan samt att han gärna åtar sig andra liknande uppdrag:
– Man får heller inte glömma att Svd hade en granskning av Postkodlotteriet för något år sedan som visade att ledningen drog in mångmiljonbelopp i ersättning, säger Niklas Svensson.

Han tycker att du har åsikter om alltifrån Camilla Läckberg till påven?
– Haha, ja det stämmer, säger Niklas Svensson.

Han kan inte sticka under stol med att han uppfattar Staffan Dopping som en klok mediekritiker, men vill ändå lägga in en brasklapp:
– Jag har väl inget emot att han ägnar sig åt skådespeleri, men jag undrar hur han ska kunna ifrågasätta media när han leker journalist i tv, säger Niklas Svensson.

Han tror också att många kan tro att det är ett riktigt nyhetsinslag:
– Jag tror inte alla har koll på att han lämnade journalistiken för sju år sedan, säger Niklas Svensson.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.