Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Douglas Roos i ny attack mot adblocker-företagen

Publicerad: 19 Maj 2016, 10:53

Douglas Roos ilsknade till under panelsamtalet på Stockholm Media Week.

Foto: Anna Hållams.

"Låt oss ge oss på adblocker-företagen!" Det upprepar Nyheter24:s grundare Douglas Roos gång på gång i ett panelsamtal om just adblockers på Stockholm Media Week. Nu vill han hitta en samlande kraft i de svenska medieföretagen.


Ämnen i artikeln:

Stockholm Media WeekDouglas RoosNyheter24Nyheter24-gruppen

Det var i samband med Mediedagarna i Göteborg tidigare i år som Douglas Roos uttryckte sin ilska mot adblocker-företagen för första gången. Under Stockholm Media Week passar han på att återigen föra ut sitt budskap.

– Låt oss ha hur ful reklam vi vill. Stäm skiten ur adblocker-företagen. Samla ihop massor med pengar och anlita programmerare som hackar sönder deras servrar, sa Douglas Roos från scenen.

När Resumé träffar honom efter paneldebatten säger han att han ännu inte hört ett ljud från andra svenska publicister – något han tycker är märkligt.

– Det är konstigt. Jag tycker på riktigt att Schibsted, Bonnier och vi ska stämma dem och sätta tryck på dem. Nu tillåts de husera fritt. De är lika mycket pirater som de som står bakom fildelningssajterna, säger han.

Vore det inte en bra idé om du initierade ett möte med de andra medieaktörerna då?
– Det är en bra idé att kontakta dem.

Problematiken exemplifierar Douglas Roos med att gå förbi en brevlåda och sätta lås på den bara för att man tycker att den är ful. Och sedan ta betalt för att ta bort låset igen.

– När adblocker-företagen ibland framställs som "good guys" i medierna – då blir jag otroligt provocerad.

LÄS MER: Grundaren till Nyheter24: Stäm adblock-företagen

Han pekar på ett tyst avtal mellan Nyheter 24:s sajter och läsarna. Om de upplever att banners är för störande – så får de helt enkelt söka sig någon annanstans. Det är inte adblockerföretagen som ska bedöma om reklamen är "fin och trevlig" – utan läsarna.

Enligt egen utsago från scen kostar problemet med adblockers Nyheter24-gruppen några miljoner per år.

Hur stora ekonomiska resurser kan du tänka dig att lägga för att ta upp kampen mot adblocker-företagen?
– Det vet jag inte. Nyheter 24-gruppen expanderar och lägger varenda krona på nya satsningar. Men om vi, Bonnier, Schibsted och andra mediebolag i Sverige alla lägger en slant för att knyta till oss de bästa advokaterna så kanske vi kommer någonvart. Det måste finnas en juridisk vinkel på det här problemet – det kan inte vara lagligt.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.