Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag19.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Douglas Roos mediegrupp räknar med första vinsten

Publicerad: 14 November 2013, 08:48

Douglas Roos.

Foto: Pressbild.

Nyheter24-gruppen visar vinst för första gången under sin femåriga historia. Bloggarna är motorn med tre miljoner unika besökare per vecka.


Ämnen i artikeln:

StarcomDouglas RoosNyheter24Patrik SandbergLadbrokes

– Den största utmaningen genom åren har varit att etablera Nyheter24 som  varumärke. Nu känner vi att vi har momentum. Annonsörer har förstått  att vi når målgruppen mellan 15-39 år, säger Douglas Roos till Dagens  Industri.

Han grundade spelbolaget Ladbrokes Norden.  

Douglas Roos gick ihop med Patrik Sandberg från Starcom och grundade Nyheter24-gruppen år 2008.

Nyheter24-gruppen  består av nio sajter – Blogg.se dominerar med över 2 miljoner besökare  per vecka.

Nyhetssajten nyheter24.se kommer tvåa med 476 000 besökare  per vecka.

Nyheter24-gruppen har haft en omsättning på 52 miljoner kronor fram tills nu, vilket är ungefär samma nivå som förra året.

Verksamheten räknar dock med att göra en vinst på två miljoner kronor i år.

Det är i så fall första gången som man gör vinst – förra året låg förlusten på 4 miljoner kronor.

Nyheter24-gruppen  har tagit in kapital från CLS Holding, KL Ventures och Rite Ventures,  vilka äger cirka 50 procent av gruppen, enligt DI.

Douglas Roos anser  att marknadsföring via sociala medier har gjort att gruppen har blivit  stor – bolaget har 50 anställda och lika många arbetar som  frilansare med alltifrån krönikor till bloggar.

Douglas Roos räknar med kraftig expansion framöver. Dels genom att befintliga sajter växer, dels genom köp av nya verksamheter.

–  Jag tror vi kommer öka vår omsättning rejält redan nästa år och även nå  ett ännu bättre årsresultat, säger Douglas Roos till Dagens Industri.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.