Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Dramatikern bakom Stampen-pjäsen: "Teodorescu passade som vampyr"

Publicerad: 25 September 2017, 10:54

Karaktärerna Tidningsdöden, Peter Hjörne, Harry Hjörne och Alice Teodorescu i "Tidningshuset som Gud glömde".

Foto: Ola Kjelbye

Pjäsen om Stampenkrisen, "Tidningshuset som Gud glömde", har efter lördagens premiär fått lysande recensioner. För Resumé berättar dramatikern Gertrud Larsson om arbetet med pjäsen och varför Alice Teodorescu passar perfekt som vampyr.


Ämnen i artikeln:

Peter HjörneGöteborgs-PostenStampenAlice Teodorescu

Att skriva en teaterpjäs baserad på en fallerande tidningskoncern är inget som per definition lockar intresse, varken från publik eller dramatiker. Men i de moraliska tveksamheterna kring ägarnas uttag ur ett krisande företag och hur det fick fortlöpa finns onekligen en historia att berätta.

Dramatikern bakom pjäsen, Gertrud Larsson, har själv jobbat på Kvällspostens redaktion, om än under en kort period, och menar att den perioden var viktig i arbetet med pjäsen.

– Stadsteaterns konstnärlige ledare, Pontus Stenshäll, ställde frågan till mig förra sommaren när rekonstruktionen pågick. Efter att ha läst på lite och ställt mig frågan hur det egentligen var möjligt att ledningen och ägarna kunde ta ut så mycket pengar när företaget gick dåligt så länge tackade jag ja, berättar Larsson för Resumé.

Efter lördagens premiär har "Tidningshuset som Gud glömde" fått lysande recensioner. "Energiskt och lustfyllt" enligt Svenska Dagbladets Lars Ring och "Det roligaste som hänt Göteborgs-Posten" menar Expressens Ida Andersson. Resumés reporter Leif Holmkvist imponerades av Larssons till synes goda research.

– Jag kan erkänna att jag inte läst några bokslut, skrattar Larsson. Men jag har gjort väldigt gedigen research, det är centralt när man gör den här typen av pjäser. Det är en sak när man dramatiserar händelseförlopp och har lite friare tyglar men när det gäller ekonomiska turer är det viktigt att det stämmer.

Även om pjäsen i mångt och mycket kretsar kring ägaren Peter Hjörnes turer och oturer dyker svunna karaktärer från Stampens historia upp. Bland annat gestaltas Göteborgs-Postens nuvarande politiska chefredaktör Alice Teodorescu i form av en vampyr.

– Den andra akten har lite mer skräckkaraktär där Peter Hjörne konfronteras av olika vålnader och gestalter. Tidningsdöden kommer på besök och farfar Harry Hjörne kliver som ett spöke ut ur en tavla. Jag tyckte att Alice passade bra som vampyr, precis som de flesta vampyrer är hon väldigt stilig.

Det har inget att göra med det Leif Holmkvist skrev, att hon "sätter tänderna i det göteborgsliberala ledararvet?

Så kan man absolut tolka det, det stämmer väl överens med vad som händer i pjäsen. I pjäsen krockar Harry Hjörnes klassiska socialliberalism med Alice Teodorescus nutida liberalkonservativa värderingar. Vålnaden Harry Hjörne blir mycket förskräckt och uppjagad över att hans sonson har släppt in en högerkvinna på ledarsidan, förklarar Larsson.

Flera av recensenterna har påpekat att Gertrud Larsson lyckats få liv i de siffror som ligger bakom koncernens förfall.

–  Det var en väldigt komplicerad pjäs att skriva då det fanns så enormt mycket underlag. Utmaningen låg i att göra det här stoffet till en dramatisk historia. Jag känner bland annat att Tomas Brunegård varit en figur som agerat lite i skymundan, en person som gemene man inte har koll på. Det skulle vara väldigt roligt om han kom förbi och tittade.

UPPDATERING: Sedan artikeln publicerades har Alice Teodorescu kommenterat pjäsen i en ledare där hon vänder sig mot porträtteringen av henne som vampyr som hon menar gränsar till rasism.

"I nöjet över att se en meningsmotståndare hånas, ser uppenbarligen vare sig producenten, författaren, regissören eller recensenterna de till rasism gränsande nidbilder som pjäsen iscensätter när den enda rumän som porträtteras görs till vampyr. Personer som, får man anta, vanligtvis ryggar tillbaka vid blotta tanken på stereotyper som anspelar på människors etniska härkomst. Ändå reagerar alltså ingen på den grova stereotypen av mig som är född i Rumänien och som porträtteras som blodsugande, skrikande vampyr som sätter tänderna i det som får antas symbolisera ”den goda liberalismen” i pjäsen ”Tidningshuset som Gud glömde”."

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.