Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Drev mot Dagens Media efter DJ-battle-skyddet

Publicerad: 30 Juni 2017, 13:07

Casten Almqvist och Steffo Törnquist i DJ-Battle 2014.

Foto: Dagens Media/Pressbild

Flera ifrågasätter Dagens Media efter att de varumärkesskyddat sitt Almedalen-event DJ-battle. ”Dumrasism!", skriver SvD:s Anders Lokko.


Ämnen i artikeln:

DJ BattleMediaDagens MediaPRVMusikNiclas RislundAmetist Azordegan

DJ-battle är ett av Almedalens största event och har sedan flera år anordnats av branschtidningen Dagens Media.

Nu väljer tidningen att skydda DJ-battle via en registrering i två klasser hos PRV, enligt Dagens Opnion.  Det kan därför bli svårare för andra aktörer att komma in och använda sig av namnet. Dagens industri anordnar sedan tidigare ”Åre DJ Battle”.

Men registeringen har inte gått smärtfritt till. Svenska Dagbladets Anders Lokko kallar det hela för ”dumrasism” i en krönika.

”Snälla Dagens Media, när ni registrerar ensamrätten till ”DJ-battle” beter ni er historielöst imbecillt och föraktfullt muppigt. Jamaikanska soundsystems har anordnat professionella dj-battles sedan 1950-talet, hiphopen har vid det här laget gjort det i fyrtio års tid. Det är en lätt anstrykning av nonchalant rasism i agerandet”, skriver han.

På Twitter skriver DJ:n Patrik Elofsson, som går under namnet ”DJ Sleepy”:

— Dj Sleepy (@DjSleepy) 29 juni 2017Kollegor och vänner både i dj-båset och på dansgolvet, det här är fan inte lugnt, inte någonstans.

Journalisterna Ametist Azordegan och Gustav Gelin kommenterar också:

— Ametist Azordegan (@ametistametist) 29 juni 2017Undrar om @Dagens_Media kommer stämma hiphopen för upphovsrättsintrång när vi för fjärde DECENNIET i rad arrar Dj-battles. Punk ass bitches https://t.co/CqYCaDtO25
— Gustav Gelin (@gustavgelin) 30 juni 2017Ett politiker-pr-jippo pissar på en 40+ år gammal kultur. https://t.co/AqZEcI7xJs

Tv-personligheten Thomas Gylling menar också att DJ-battle har funnits sedan många år och förstår inte varför varumärket nu ska skyddas.

Niclas Rislund, chefredaktör på Dagens Media, tycker att det handlar om våldsamma överreaktioner.

– Vi lägger ned mycket kraft och energi på att bygga varumärket DJ-battle. Det är inte orimligt att vi skyddar det, säger han.

Är du förvånad?
– Ja, speciellt eftersom jag igår fick in reaktioner från personer som önskade att jag skulle dö. Det var artisten Mange Schmidt som försökte sig på något försök till skämt. Jag gillar inte tonläget. En kulturskribent på Expressen trodde att Dagens Media skulle börja jaga hiphop-klubbar, jag kan säga att så är inte fallet.

— Dagens Media (@Dagens_Media) 30 juni 2017Ganska oglassig kommentar kan jag tycka... //Niclas Rislund, chefredaktör

Varumärket har skyddats i klasserna möten och event. Hade Dagens Media valt att göra det i underhållning hade det säkerligen varit svårare att få igenom. Det säger Martin Berger, jurist på Patent- och registreringsverket, till Expressen Kultur.

– Varumärken som registreras måste vara särskiljande, och inte rent beskrivande. Man kan registrera "Kaffe" som namn på ett par jeans, men inte som en dryck. "DJ-battle" kan alltså inte registreras för underhållning eller musiktjänster.

2 600 personer är anmälda till DJ-battle på Kallis den 5 juli. Frågan är nu om ett av Almedalens största event riskerar en bojkott i sista stund? Nej, så kommer det inte bli, enligt Niclas Rislund.

– Vi är större än någonsin.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.