Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

”Drömjobb att vara med på den här resan”

Publicerad: 20 juni 2012, 14:01

Alexander Lycdecker blir annonsdirektör på Expressen.

Foto: Pressbild.

Expressen genomför en större omorganisation och skapar tre nya affärsområden. Nytt är också att man plockar in Alexander Lydecker som annonsdirektör. Han kommer närmast från en roll som försäljningsdirektör på kvällstidningarnas gemensamma säljbolag Impact: – Jag har genomfört ett generationsskifte på Impact och slutar med flaggan i topp, säger han.


Ämnen i artikeln:

Torbjörn WittströmAlexander Lydecker

Alexander  Lydecker har tillbringat många år som elitinnebandyspelare i klubben  Balrog, men den sista tiden har det inte blivit så mycket av med  innebandyn:

– Jag har fått kannabilisera lite på innebandyn i och  med arbetet och att jag har blivit pappa. Sedan åkte jag också på ett  hjärtproblem under 2010. Jag är frisk nu, men har nått mitt  bäst-före-datum när det gäller innebandyn, säger Alexander Lydecker.

Innebandyn  har ändå gett honom mycket energi genom åren och parallellt med sin  idrott har han dragit igång King Street Media ihop med kollegan Stefan  Andersson.

Han gick över till Impact i samband med att duon tog  över annonssamarbetet för Aftonbladet, Expressen, GT och Kvällsposten,  Impact, i augusti.

Han tycker att han har fått värdefulla  erfarenheter med sig när han nu lämnar Impact för att gå över till att  bli annonsdirektör hos Expressen:

– Det blev inte så lång tid på  Impact, men det har ändå varit en fantastisk resa. Jag har plockat in  sex nya medarbetare på sälj och backoffice och vi blev nominerade till  Årets Säljbolag i samband med Stockholm Media Week., säger Alexander  Lydecker.

Han påpekar också att Impact gör ett bättre resultat än  förra året, vilket han ser som ett kvitto på att det generationsskifte  som han har genomfört verkligen fungerar.

Framöver är det alltså jobbet som annonsdirektör på Expressen som gäller.

Alexander Lydecker tvekade inte en sekund då han fick erbjudandet:

– Det är en fantastisk möjlighet att få komma till ett mediehus med en så stor potential, säger han.

Han tycker ändå att det är sorgligt att behöva lämna gänget på Impact.

Det sägs ju att livet består av möten och avsked?
–  Jo, absolut, men jag är också involverad i Impact framöver. Vi har ju  fortsatt goda relationer med Aftonbladet. Så det är inga hard feelings,  säger Alexander Lydecker.

Han menar att hans arbetsbeskrivning som annonsdirektör hos Expressen inte är någon särskilt komplicerad sådan:
–  Expressen har stor potential och håller också på att gå igenom ett  generationsskifte. Försäljning är ingen rocket-science egentligen, utan  jag går in med en hög energinivå för att göra Expressen till det största  och bästa mediehuset, säger Alexander Lydecker.

Han tycker också att Expressens omgörning ligger helt rätt i tiden.

Han  vill gärna försöka göra Expressen mer konkret i sitt erbjudande för att  man verkligen ska klara marknadens alla förfrågningar.

Han tycker  att det ska bli särskilt spännande att få jobba med de digitala  bitarna, vilket han inte har någon tidigare erfarenhet av:

– Jag  är övertygad om att det digitala blir en stor och viktig del för  Expressen. Det är drömjobb att få vara med på den här resan. Jag skulle  gärna börja redan i morgon, säger Alexander Lydecker.

Han tillträder sin nya tjänst per den 1 september och ersätter Torbjörn Wittström.

Alexnader  Lydecker har precis fått ett barn med Carolina Gynning, men räknar inte  med någon längre pappaledighet inom den närmaste tiden:

– Jag tar en lång och skön semester med familjen nu och ser det som en första pappaledighet, säger Alexander Lydecker.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.