Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Drottning Elizabeths död – miljardsmäll för mediehusens annonsaffär

Publicerad: 21 september 2022, 08:17

Flera brittiska medieföretag drog tillbaka annonseringen efter drottningens död och under hennes begravning. Nu uppskattar analytiker att reklamstoppet kan ha fått medieföretag att förlora mer än 100 miljoner dollar i intäkter.


Ämnen i artikeln:

Nyheter

Under nära en veckas tid tog brittiska medier tog bort reklam från Ttv radio och skyltar när miljontals tittare skulle följa alla aspekter av drottning Elizabeth II:s död fram till monarkens begravning på måndagen.

Till sajten Latest finance säger den oberoende medieanalytikern Ian Whitaker att avbrotten och de låga nivåerna av reklam under den nationella sorgeperioden var uppemot 107 miljoner pund (122 miljoner dollar) i värsta fall.  

Douglas McCabe, vd och chef för publikationer och teknik på Anders Analysis, uppskattade att förlorad reklam var cirka 15 miljoner pund (17 miljoner dollar om dagen) för tv-bolag, 2 miljoner pund (2,3 miljoner dollar) för radio samt 1 miljon pund (1,1 miljoner dollar) för tidningsägare.

Under hela sorgeperioden kan detta innebära en förlust på 60,5 miljoner pund (69 miljoner dollar) bara för den brittiska tv-industrin, sa medieanalytikern Alex DeGrote.

Enligt Douglas McCabe kommer avbrottet sannolikt också att minska efterfrågan från varumärken som vill börja annonsera igen vid en lämplig tidpunkt.

För tidningsindustrin kompenseras tappet i annonsintäkter delvis av försäljningen av minnestryck i begränsad upplaga.

Tv-bevakningen av drottningens begravning förväntas slå globala tittarrekord, analytiker uppskattar en publik på 4,1 miljarder tittare världen över. Ratingsiffrorna från de brittiska tv-bolagen var ännu inte fastställda under tisdagen. 

ITV, Storbritanniens största kommersiella tv-bolag, stoppade reklamen från sin huvudkanal den 8 september när det övergick till rullande bevakning av monarkens försämrade tillstånd. ITV 1-kanalen förblev annonsfri under de kommande 72 timmarna. Sändningsföretaget körde inga annonser på någon kanal under dagen för drottningens statliga begravning.

Channel 4 tog bort alla reklamfilmer från sina två huvudsakliga tv-kanaler på morgonen lördagen den 10 september efter beskedet om Elizabeth II:s död. Det inledde också ett 24-timmars reklamstopp samma dag som drottningen var utvilad.

Medan vissa medieföretag återvände för att visa vissa annonser under den nationella sorgeperioden, tog de bort reklammaterial som var potentiellt känsligt – såsom annonser från myndigheter, begravningar och livförsäkringar.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

Nyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.