Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Dumhetsprofessorn är trött på all bullshit

Publicerad: 4 Oktober 2019, 06:38

Är det inte så att det moderna arbetslivet präglas av höga prestationskrav? Frågan man veckans gäst i Kommunikationspodden uppger Mats Alvesson att han skulle svara Nja, knappast eller, mer bestämt: Nej, verkligen inte!


En fungerande internetuppkoppling räcker inte för att ett land ska få kalla sig kunskapsintensivt. Det säger ledarskapsforskaren och professorn vid Lunds universitet Mats Alvesson som efter decennier av forskning gjort sig till ett av de ledande namnen inom teorier om ledarskap och organisation. Nu är han aktuell med boken Extra Allt - när samhälls - och människoförbättrandet slår tillbaka

- Vi har mer lagstiftning och krav i dag och det medför att för tillsynsmyndighter och medier så ska allt se bra ut så att man inte får smäll på fingrarna, säger Mats Alvesson.

I Kommunikationspodden ställer programledaren Max Landergård frågan om något som Mats Alvesson i sin senaste bok kallar "Offerhierarkin".

I Extra Allt har du nedtecknat några lagar som är ett slags vidareutveckling eller kommentar till Parkinsons lagar. Du kallar de A-lagarna och i en av dessa skriver du om Lagen om Offerhierarkin. Att det i dag finns en ordning där du som har högst offerrang kan ställa högre krav på din omgivning, medan de som har låg offerrang behöver utsättas för stora övergrepp för att åtnjuta tolkningsföreträde i olika frågor.

Du har till och med gjort en lista med vilka som står högst och lägst i rang. De som hamnar högst i offerhierarkin är barn, ungdomar, invandrare och minoritetsgrupper medan Sverigedemokrater, Överklass, chefer och män hamnar längst ner.

Hur tycker du att det borde se ut, om du hade makt att upplösa den här lagen och kunde modulera om ordningen?

Hör Mats Alvessons svar i veckans avsnitt av Kommunikationspodden.

WIDGET

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.