Media
Dunderstarkt resultat för Bamse
Publicerad: 31 mars 2014, 09:51
Foto: Bamse Förlaget
Bamse Förlaget har full fart. Förutom tidningsutgivningen bygger man Bamses värld vid Kolmårdens djurpark. Förlaget har även släppt biofilmen Bamse och Tjuvstaden samt introducerat Bamse-blöjan ihop med Bergendahls-gruppen.
KB
Karl-Johan Byttner
Bamse Förlaget AB har i princip samma nettoomsättning som förra året. Det vill säga cirka 12,7 miljoner kronor, men finansnettot (vinsten) har ökat med nära 800 000 kronor i förhållande till 2012.
Räkenskaperna visar att förlaget har många bollar i luften för närvarande.
Dels har man levererat biofilmen Bamse och Tjuvstaden för biopremiär i hela Sverige – premiären skedde den 17 januari i år, dels har man inlett ett arbete med Kolmårdens djupark under hösten för att bygga Bamses värld – Bamse-tecknaren Thomas Holm har plockats in för arbetet.
Bamse Förlaget har också dragit igång ett samarbete med Bergendahlsgruppen, som lansera Bamse-blöjan i december samt träffat ett avtal med ICA om att sälja frukt i samtliga butiker.
Bamse Förlaget blev ett dotterbolag till Danola under det gångna året.
Förlaget delar ut 12 miljoner kronor till aktieägarna – Danola äger 100 procent genom Dan Andréasson och Ola Andréasson.
Bamse skapades av Rune Andréasson.