Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Dykfantast blir Jonas Bonniers högra hand i USA

Publicerad: 16 Januari 2013, 14:30

Nyligen stod det klart att veteranen Terry Snow lämnar som chef för Bonnier Corporation i USA. New York Post hävdar att Jonas Bonnier gjorde sig av med honom eftersom att bolaget haft det kämpigt ekonomiskt, men nye chefen Dave Freygang tillbakavisar sådana uppgifter: – Jag fick för två månader sedan vetskap om att Terry Snow förde en diskussion med Jonas Bonnier om att han ville hoppa av, säger han.


Ämnen i artikeln:

Jonas BonnierBonnier Corporation

57-årige Dave Freygang är precis som sin föregångare lite av en veteran inom  Bonnier Corporation, som har cirka 950 anställda och 50 titlar.

Han har tillbringat 23 år inom verksamheten – Bonnier tog över World Publications.

Dave  Freygang kommer närmast från en post som chef för Special Interest  Division, vilket enkelt kan förklaras som en enhet som fokuserar på specialområden som Bonnier Corporation erbjuder titlar inom.

Dave Freygang uppger att han kommer att sakna Terry Snow:
–  Jag har jobbat med Terry Snow under många år. Han är en god vän och  förhoppningsvis kan vi behålla vår vänskap även när han nu lämnar  bolaget, säger han.

Dave Freygang har en tuff uppgift framför sig. Han  vill inte gå in på vad verksamheten omsätter idag eftersom det är  konfidentiella uppgifter, men klart är i alla fall att Bonnier Corporation  har haft det kämpigt ekonomiskt under senaste tiden.

Dave Freygang  har nu lagt upp en 60-dagarsplan som innebär att han under denna  tidsperiod ska säkerställa att rätt folk hamnar på rätt plats.

Så fort det har skett ska han ta itu med en betydligt större utmaning – vikande intäkter på printsidan:
– I  USA får vi 80 procent av intäkterna från annonsbiten och 20 procent  från prenumerantbasen. Det gör att en tuff konjunktur kanske slår än hårdare mot  oss än vad den kanske gör i Europa där man får större andel från prenumerantbasen, säger  Dave Freygang.

Han tror ändå att lösningen är att erbjuda  integrerade tjänster. Det vill säga plattformen i sig spelar inte så  stor betydelse – Bonnier Corporation brottas med vikande intäkter på  printsidan:
– Vi måste kombinera intäkter från våra besökare på  tidningarnas sajter, e-posttjänster, events och liknande för att  kompensera förlusten på printsidan, säger Dave Freygang.

Hur nära ska du jobba med Jonas Bonnier?
–  Jag räknar med att träffa honom minst en gång per vecka och att vi  talar i telefon flera gånger per vecka, säger Dave Freygang.

Han  började som finanschef, men som den inbitna fantast han är av olika  vattensporter kunde han inte låta bli att påpeka för Terry Snow  att bolagets vattensportstidningar inte hade en tillräckligt bra kontakt  med sina läsare.

Terry Snow svarade med att låta honom få jobba med sådana frågor. Detta skedde 1989:
– Han sade att vi alltid kan leta efter en ny finanschef, säger Dave Freygang.

Han  tror att lösningen för att nu kunna få full fart på verksamheten är att fokusera  på innehåll som man verkligen är beredd att betala för.

Han exemplifierar med vattenskidor:
– Vi  kommer att gå mer mot ett beteendefokuserat innehåll. Med det menar jag  en att en person kanske vill få information om olika båtar för att köra vattenskidor med, medan en  annan vill veta var det är bra att åka vattenskidor. Man kan självklart  leta upp liknande information via Google, men Google kan inte ge lika  skräddarsytt innehåll som vi och Content is King, säger Dave Freygang.

Han  berättar också att Bonnier Corporation ska exportera sin mest  framgångsrika produkt någonsin tidningen Sport Diver. Tanken är att sprida den över så gott som hela världen:
– I Europa börjar vi med Storbritannien och Tyskland för att sedan fortsätta till fler länder, säger Dave Freygang.

Han  tycker visserligen att plattformen för att sprida innehållet får allt mindre betydelse, men hjärtat ligger fortfarande hos magasinen:
– Jag är en stor fan av magasin såklart och jag  tror inte att det är någon fara för att magasinen försvinner, säger Dave Freygang.

Det  sker stora nedskärningar överallt inom medievärlden – inte minst hos  dagstidningar. Jonas Bonnier sade samtidigt att det aldrig har varit så  roligt i mediebranschen som nu. Hur ser du på det?
– Vi befinner oss i en såväl spännande som utmanande tid. I  USA ligger utmaningen i att hjälpa annonsörerna att nå mottagarna via  olika integrerade erbjudanden. Här känns det bra att ha ett moderbolag  som Bonnier i ryggen med all den kunskap och erfarenhet man har från  mediebranschen, säger Dave Freygang.

Med tanke på ditt intresse för dykning så låter det som att man kommer att få lära sig att dyka på era kick-off:er?
– Haha, jo det skulle väl vara jättebra, säger Dave Freygang.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.