Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Dyr nota för det mobila priskriget

Publicerad: 28 mars 2012, 07:19

Priskriget mellan 3 och Tele 2 skapar uteblivna intäkter för operatörrna och riskerar att leda till en permanent prispress. Detta kan även drabba TeliaSonera och Telenor.


Ämnen i artikeln:

Tele 2TeliaSoneraTelenorSwedbank

Priskriget mellan 3 och Tele 2 fortsätter med oförminskad styrka.

Resume.se  kunde nyligen berätta McCann Stockholms kampanj har gått så bra att 3  avbryter kampanjen 12 dagar i förtid – den 10 april. Erbjudandet från  de båda bolagen landar på cirka 350 kronor per månad, inklusive fria  samtal och fri datatrafik.

Enligt DI bekräftar återförsäljarna att man har sålt betydligt fler abonnemang under de senaste veckorna än vad man brukar göra.

Här räknar man med ett det har sålts cirka 130 000-150 000 abonnemang, men det finns ett problem i sammanhanget. Billigare abonnemang leder til uteblivna intäkter.

Då DI talar med Magnus Rehle, vd för Greenwich  Consulting, menar han att de uteblivna intäkterna inte drabbar 3 lika  hårt som Tele2. 3 har överkapacitet i näten och en kundtjänst som klarar  av att hantera många nya kunder:

– Om de växer kan de på allvar utmana Telenor om tredjeplatsen i Sverige, säger Magnus Rehle til DI.

Han  räknar dock med att Tele 2 måste bygga ut sin nätverkskapacitet och sin  kundtjänst för att kunna hålla vad man lovar, enligt DI.

Swedbanks  telekomanalytiker, Sven Sköld, menar att den stora frågan handlar om  kunderna har hunnit vänja sig vid att det plötsligt har blivit billigare  att ringa.

– Prisnivån på 350 kronor kommer nog aldrig tillbaka,  men det kan ändå vara så att den har pressat priserna permanent. Det som  tidigare kostade 699 kronor kanske kommer att kosta 599 eller 499  kronor i stället, säger han till DI.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.