tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

E-sport för miljoner – Nyheter24 spelar rätt

Publicerad: 6 oktober 2016, 14:33

Ur kampanjen för Yoggi Yalla Cup, framtagen av Carat.

Unga män har lämnat tv-tittandet till förmån för e-sport. Spelarna är som rockstjärnor och tjänar miljoner. Då såg Nyheter24-Gruppen och Fragbite chansen att fånga in den reklamkräsna målgruppen.

Ämnen i artikeln:

Resumé InsiktNyheter24-gruppenResumé Insikt MediaPatrik SandbergResumé

Julia Lundin

julia.lundin@resume.se


Unga män kollar inte på tv längre. De tittar på och spelar e-sport.

Därför har MTG satsat miljardbelopp på ESL Network och Dreamhack. 2017 kommer Emil "HeatoN" Christensen, som första e-sportstjärna, att delta i Mästarnas Mästare i SVT. Häromdagen slog Aftonbladet ihop sin e-sportsajt med Sportbladet och Perfect Day Media startade e-sportpodd. Ja, ni ser ju själva.

Nyheter24-Gruppen insåg e-sportens storhet och köpte Fragbite.se långt innan e-sporten exploderade och prispengarna slog i taket.

Med medan den globala marknaden växer, riskerar Nyheter24-Gruppen/Fragbite att hamna på efterkälken. Utifrån den insikten började de erbjuda premium-natives, i form av bland annat sponsrade turneringar. Ett sådant exempel är den skräddarsydda gräsrotsturneringen Yoggi Yalla Cup med fokus på svenska amatörlag.

Tävlingen blev en succé med över 1 100 svenska lag och stort engagemang bland målgruppen unga män.

Men annonspengarna är fortfarande små. Få annonsörer vågar inleda långsiktiga lösningar inom e-sporten.

Vill du veta mer om hur Nyheter24-Gruppen jobbar och hur e-sporten utvecklas? Prenumerera på Resumé Insikt Media.

Nyckelpersoner:
Patrik Sandberg, medgrundare, Nyheter24-Gruppen
Joakim Jansson, ansvarig för bland annat tävlingar och natives på Fragbite
Per Andersson, Customer Marketing Manager, Arla Foods
Katarina Graffman, antropolog, Inculture
Karl Kajbjer Gustafsson, Strategy Director, Carat
Daniel Friberg, Senior KAM, Nyheter24-Gruppen

Kommentar till caset: Fredrik Hermelin, Digital Strategy & Delivery Planner, Mindshare

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev