Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

EBU totalsågar regeringens digital-tv-beslut

Publicerad: 6 mars 2014, 13:31

Regeringen, med it- och energiminister Anna-Karin Hatt i spetsen, har beslutat att tidigarelägga övergången till digital-tv till år 2017. Tanken är att man ska låta mobiloperatörer få tillgång 700-bandet i stället. Europeiska radio- och tv-unionen, EBU, är skarpt kritiskt.


EBU anser att svenska hushåll erbjuds ett brett spektra av program via  marknätet – cirka 2,8 miljoner hushåll ser idag på tv på det viset,  enligt EBU.

Organisationen menar ett en tidigareläggning riskerar ”integriteten” för olika tv-tjänster i Sverige.

Organisationens  teknik- och innovationsdirektör, Simon Fell, är skarpt kritisk till  regeringens beslut att tidigarelägga övergången från år 2020 till år  2017 för attlåta mobiloperatörerna få tillgång till  700-bandet.

– Digital marksänd tv kan inte gå ur 700-bandet i Sverige  enligt regeringens tidsplan utan att det blir betydande störningar för  svenska konsumenter, säger han.

Han anser att en smidig övergång kräver ”detaljerad planering och engagemang” tvärs över alla sektorer inom tv-branschen.

EBU  uppger också Internationella Teleunionen, ITU, nyligen har diskuterat  det svenska beslutet som en förberedelse inför den så kallade  WRC-15-konferensen, vilken enkelt förklarat går ut på att minimera  eventuella störningar från sändningar av framtida mobiltjänster inom  700-bandet.

Organisationen uppger också att det redan finns mer än 60 tv-tjänster som  körs inom 700-bandet och som i så fall måste flyttas för att bereda plats åt  mobiltjänsterna.

Skiftet kräver i så fall nya tekniker såsom DBV-T2,  vilket enligt EBU skulle kräva betydande finansiella investeringar för  tv-branschen och störa marksänd tv för många svenskar som saknar dekodrar som är  anpassade för den nya tekniken.

EBU har medlemsländer från Europa, delar av Mellanöstern och Nordafrika.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.