Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Edward Blom i större matsatsning med Splay

Publicerad: 12 maj 2014, 13:21

Splay storsatsar på ett nytt varumärke – FoodClub. Åtta matprofiler, däribland Edward Blom, ska nå till målgruppen 25 år och uppåt. Korvjätten Lithells är först ut i en större satsning inom FoodClub.


Ämnen i artikeln:

Vigor SörmanMTGEdward Blom

”Dryckes-garanti på att jag är full jämt!”

Det lovar profilen Edward Blom i trailern till hans kanal inom Splays nya storsatsning  Foodclub – som lanseras i dagarna.

Splay drog igång i början av 2013 och har idag 23 miljoner svenska visningar per månad och 4,6 miljoner prenumeranter.  

Bolaget har knutit till sig Youtube-stjärnor som ”I just want to be cool”, ”Clara Henry” och ”Rackartygarna”.

–  Vi är idag Sveriges största Play-tjänst, säger Vigor Sörman, som har  grundat Splay och har tio års erfarenhet från Meter i bagaget – han var  senast ansvarig för Meters internationella utveckling.

Foodclub är en satsning som sker i samarbete med MTG – mediehuset gick in i Splay i november förra året och äger 35 procent.

Foodclub  får nio kanaler från start inom Splays nätverk och här ska matprofiler  som kaffekokarkocken Katja Wulff och Green Kitchen Stories medverka, men  även Edward Blom.

FoodClub erbjuder också över 150 recept i rörlig bild för samtliga underkanaler.

– FoodClub ger nya möjligheter för annonsörerna att nå ut med sina produkter, säger Vigor Sörman.

Korvbolaget  Lithells är först ut i en större satsning på FoodClub  – här har  mediebyrån Mindshare också varit inblandad i upplägget. Dels handlar det  om att ha en egen kanal, dels få chansen att jobba tillsammans med  matprofilerna inom FoodClub, men också erbjuda 40-talet korvrecept.  

Målet är att få fler att upptäcka att korv är ”bra vardagsmat”.
– Att  skapa relevant innehåll och distribuera på ett sätt som målgruppen  önskar, känns som en ny god förutsättning för framgång, säger Lena  Hjorth, General Manager på Atria Retail i en kommentar.

Vigor Sörman  vill inte gå in på hur mycket Lithells satsar, men han uppger att en film för en annonsör kostar cirka 30 000 kronor och uppåt.

Splay har vuxit snabbt och består idag av 25 anställda i Sverige – man öppnade kontor i Finland för cirka två veckor sedan.

Företaget jobbar idag med varumärken som McDonalds, Pepsi, SEB, Coca-Cola, Unilever, Ben & Jerrys och Axe.

–  FoodClub är en aggressiv satsning från oss för att nå ut till den äldre  målgruppen. Vår förhoppning är att ha 30 kanaler inom FoodClub vid  årsskiftet, säger Vigor Sörman.

Här finns FoodClub.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Vigor SörmanMTGEdward Blom

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.