Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Effekt, effekt, effekt!

Publicerad: 29 april 2016, 11:56

Det görs väldigt mycket bra och innovativ content marketing. Men byråerna måste bli mycket bättre på att redovisa vilken nytta deras jobb gör, skriver Resumés chefredaktör Johan Såthe.


Arbetsveckan har bjudit på en hel del content marketing. Främst genom debuten som juryledamot i Swedish Content Awards, före detta Guldbladet. Det var kul att få lära känna kollegorna i juryn och lärorikt att få plöja igenom mängder av content marketing.

Lätt fyrkantig i ögonen efter att bedömt alla bidrag under ett par dagar har jag tre reflektioner.
# Det görs en del riktigt bra content marketing , med både bra idéer och hög kvalité på hantverket.

# Men det görs även mycket dålig content marketing. Svaga idéer med slentrian-mässiga medieval. Vissa byråer verkar sitta fast i de val av kanaler som man alltid gjort, kanske är det svårt att få med kunderna på mer djärva lösningar.

# Och till sist: Effekt, effekt, effekt. Branschen MÅSTE lära sig att mäta effekt. Att så många uppenbart duktiga och namnkunniga chefer, kreatörer, byråer och kunder slarvade bort att visa effekten av det man gjort förvånade mig. Vill man inte vinna tävlingen? Kan vara så att man inte vågar mäta effekten i vissa fall? För att man riskerar att få svar som visar att det arbete man gör inte har effekt? Strutstaktiken brukar ha begränsad framgång på långt sikt.

***
Aftonbladets politiska chefredaktör Karin Pettersson ska plugga ett år på elituniversitet Harvard i Boston. Hon är den första svenska journalisten att få det prestigefyllda Niemanstipendiet sedan Peter Wolodarski fick det 2008. Stort grattis! Tips: Läs nyhetsbrevet om medier & digitalisering från Niemanlab (en stiftelse som drivs av Harvard) läs mer här.

***
Redaktören och projektledaren Anne Smith hoppade av Spoon och verkar ha fått fart på Realtid. Affärssajten har lanserat fler intressanta nyheter på slutet, nu startar man även bolaget RQ Partner tillsammans med formgivaren John Bark. Fokus ligger på content marketing- och nativelösningar och bland kunderna finns både Svensk Jakt och Carnegie fonder. Realtid har länge känts som ett stukat varumärke med en svag redaktionell profil. Men nu verkar bolaget må bättre än på länge. Jag tror att de mer etablerade och "fina" affärssajterna gör ett misstag om de underskattar Realtid.

***
Snart lanserar Resumés ägare Bonnier Business Media, BBM, Business Insider Nordic. Jag har träffat den inspirerande Ashley Lutz från BBM:s samarbetspartner Business Insider som berättat hur de jobbar med nyheter och sociala medier.
Det ska bli intressant att se hur Business Insider Nordic klarar sig på den nordiska marknaden. Läs en större intervju med Ashley Lutz i det kommande numret av Resumé. Hon bjussar på flera tips och tricks för att få fart på trafiken på webben.

***

På tal på om content-marketing: Det här var en riktigt smart grej av Spoon.

***
Byrån Volontaire har uppenbart siktet inställd på stordåd.

***
För övrigt håller jag med skribenten Linda Skugge: "Jag har lyssnat på honom lika mycket som alla andra men jag tänker bespara er mina ointressanta Princeminnen". Från bloggen Constant Reader.

***
Alla som regelbundet läser journalisten Fredrik Strage känner till karakatären "hipster-Kristofer". Nu byter han jobb, läs mer här.

***
Kan inte låta bli att skryta lite. Men jäklar vilken fart det är på Resumés sajt! Vi hade drygt 145 000 unika besökare förra veckan, många av våra artiklar delas tusentals gånger på sociala medier. Nya satsningen Karriärsöndag går som tåget. Äras bör webbchefen Fredrik Thambert och den hårt arbetande redaktionen.

***
Sagt det förr och säger det igen: Älskar att SR Play sänder live stup i kvarten.

***
Det är tydligen rekryteringsbranschen som gäller för före detta Resumé-chefer. En av det moderna Resumés nyckelspelare, försäljningschefen Janne Berkö, går vidare i karriären efter nio år. Grattis Janne, vi kommer att sakna dig.

Får vi snart se en tuff kamp mellan Claes de Faire på Novare och Janne Berkö på Bohmans nätverk?

***
Fin text i Fokus om Jeanette Bonnier av exmaken Jörn Donner. Läs den här.

***
Att få ihop tiden för att gå på branschdagar och seminarier är inte alltid det lättaste. Jag tycker att Stora Annonsörsdagen bjöd på ett klart bra program. Resumé var på plats och rapporterade, du som inte möjlighet vara på plats kan läsa mer här:
Tomas Franzén om digitala transformationen
"Naked content är det nya native"
Facebook: Så snabbt växer mobilen
Coops nya marknadsstrategi – en succé

Nästa stora branschevent som jag ska på är Stockholm Media Week, som går av stapeln den 18-19 maj på Chinateatern. Kolla in programmet här.

Hoppa att vi ses där!

***
Så kom dagen då sexåriga dottern pedagogiskt visade sin pappa hur man spelade Angry birds. Man hänger med.

***
På ett undermedvetet plan verkar jag tror att första säsongen av Billions inte tar slut om jag inte ser det sista avsnittet.

***
På tisdag avslöjas vilka som 2015 års 150 Superkommunikatörer. Hoppas att vi ses på Fotografiska!

***
Trevlig helg!

Johan Såthe

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.