Media
Efter 13 år i utlandet – nu ska hon lyfta Hyper Island
Publicerad: 16 november 2016, 10:39
Sofia Wingren.
Foto: Andreas Elgstrand
Sofia Wingren är Hyper Islands nya vd. För Resumé berättar hon hur affärsdrivets frö planterades runt middagsbordet i barndomens Arvika. Här är hennes späckade karriärväg fram till jobbet som matchade önskelistan.
MF
Mårten Färlin
Rektorn, polisen, butiksbiträdet. Alla var någons förälder i småstaden Arvikas 80-tal, där alla kände alla. Sofia Wingrens mamma och pappa ägde fastigheter och drev mormors klädaffär.
När de diskuterade affärerna runt middagsbordet var den tioåriga dottern idel öra.
– Det var allt från kjollängder och det senaste modet på mässan, till beställningslistor och kassaflöde. Jag fick tidigt en handgriplig uppfattning om kunders efterfrågan, plus och minus samt eget företagande.
– Även om mormor hade lämnat över butiken så körde hon på för fullt. Jag såg på och lärde mig mycket av hennes affärsmässighet. Här lades en stark grund till mitt eget affärsdriv.
I dag är Sofia Wingren vd för Hyper Island. Hon trodde länge att ett övertagande av butiken stod skrivet i hennes karriärplan. Men när dagen väl kom och föräldrarna ville lämna över var hon ute på ett äventyr som tog plats långt ifrån småstaden i Värmland. Först inom tv-Stockholm, sedan ute i världen med ett globalt utbildningsföretag. Totalt har det blivit 13 år internationellt.
Allt började med det som ska komma att genomsyra hela hennes liv: Den globala törsten.
– Jag har alltid drivits av ett starkt sug efter det nya. Och när jag har fått det nya vill jag ha mer. Jag vill ha det fort, och sedan vill jag ha ännu mer. Och gärna i andra länder. Sverige är fantastiskt. Men världen: wow.
Redan efter gymnasiet blickade hon längre bort än de flesta. När många kompisar gjorde au pair i bekväma engelsk- eller franskspråkiga länder valde hon att utmana sig själv i Japan. Det följdes av flera års språkstudier i Lund och därefter Handels i Stockholm.
– Jag ville bli journalist och jobbade med studentradio- och tidningar vid sidan av. Men jag tänkte att det vore bra om jag hade något att skriva om också. Det blev ekonomi. Handels var min idé om ett perfekt maskineri där jag pluppade in och pluppades ut, färdig och good to go. Men det var lättare sagt än gjort; Det var jäkligt svårt att komma in och jäkligt svårt att komma ut.
Siktet flyttades från Asien till USA, men visumproblem satte käppar i hjulet och Sofia Wingren dröjde kvar i Stockholm efter studierna, eller mer specifikt mediestockholm. Men inte som journalist. Hon jagade istället intäkter för det ena mediebolaget efter det andra. Det var allt från rörligt innehåll på webben för humorfilms-bolaget SimonTV, till betaltjänster med sms i Big Brother och tittarstatistik på Bert Karlssons Fame Factory.
Hon fick snart smak för miljöer som kombinerade kreativitet med affärer. Det enda som saknades var utlandet.
– Jag njuter av att befinna mig i kreativa miljöer, där man lyckas göra affärer av människors efterfrågan. Men något som lockade mig till MTG var från första början att de hade internationella affärer.
Det var också där hon fick chansen som Asienchef för det MTG-ägda SDI-kontoret i Hongkong i väntan på en asiatisk vd.
Foto: Andreas Elgstrand
Hon jobbade kvar i ett år – och förälskade sig i regionen. När så en permanent vd var funnen, och hon skulle skickas tillbaka till Europa, ville Sofia Wingren annat: Hon stannade kvar i Hongkong, men på språkresejätten Education First (EF) där hon skulle komma att jobba större delen av sina 13 år i utlandet.
De första sex åren var hon försäljnings- och marknadschef, och under andra halvan hade hon olika typer av chefsroller, med Schweiz och Hongkong som fasta punkter.
– Jag har haft så fruktansvärt roligt. Att bo så länge utomlands gör att man växer långt utanför sin comfort zone. De gånger jag har träffat ungdomar och sett deras språkutveckling har jag känt en jättekick.
Det har blivit oerhört många år i utlandet. Vad vinner man för fördelar av att jobba internationellt?
– Massor. Man breddar sin världsbild och skaffar sig en förståelse för andra kulturer, både på ett personligt och ett affärsmässigt plan. Man är med när det händer och lär sig agera på globala händelser, till exempel: "hur påverkar valet valutakursen i land X?" och "hur påverkar nya visumregler försäljningen i land Y?". När du är global så påverkar nyhetshändelserna din business, och det är väldigt spännande. Man känner att man har fingret på hela världens puls och inte bara på ett enda land.
LÄS MER: Hon tar över Hyper Island
Internationella kontor var en viktig bit i Sofia Wingrens nytt-jobb-önskelista. Hyper Island, där hon stegade in för ett par månader sedan, finns utöver Sverige i Storbritannien, New York, Singapore och São Paolo. Hon planerar att besöka samtliga inom en snar framtid.
Det kanske låter som många resor, men hon är van vid en lista på över 25 länder varje år.
– När jag tog jobbet på Hyper Island frågade min son om jag kommer att vara hemma mer nu. Det känns ganska skönt att ärligt kunna säga ja. Men det är perfekt att ändå ha några ställen att åka till – jag hade blivit så himla rastlös annars.
Hon kommer dock till en skola som har legat i ekonomisk brygga. Hyper Island har sex förlustår bakom sig och skulder på uppemot 19 miljoner kronor.
Men kanske blir 2016 året då vändningen kom. Skolan har redan redovisat en halvårsrapport med en rörelsevinst på fem miljoner kronor. Dessutom är en av Sofia Wingrens första ekonomiska åtgärder att sälja bolagets fastigheter i Karlskrona, vilket stod klart tidigare i veckan.
LÄS MER: Hyper Island säljer fastigheter – vill få in 20 miljoner kronor
Eftersom de värderas till dryga 20 miljoner kronor, kan det komma att nolla skuldkontot helt.
– Det har gjorts enorma kraftansträngningar det här året, som har bevisat att vi kan tjäna pengar och är stabila. Det har varit fantastiskt att få komma in och känna att kraften och soliditeten finns. Nu ska vi fortsätta att växa, men lönsamt.
Du har varit utanför medievärlden de senaste 12 åren. Det måste vara en av dina största nackdelar i ditt nya jobb. Vad har det för betydelse?
– Jag ser det snarare som en stor fördel att jag kommer från utbildningsbranschen med värdefulla erfarenheter från affärsutveckling på en global nivå, inom både B2B och B2C. Vår största affär är skräddarsydda utbildningar till företag som befinner sig i ett viktigt skifte just nu och där är jag övertygad om att vi kommer att se tillväxt framöver. Hyper Island är inget mediebolag, men mina tidiga erfarenheter från den svenska medievärlden kommer säkert till nytta på sitt sätt. De duktiga personer jag jobbade med för 10–15 år sedan är fortfarande riktigt vassa och sitter numera på stora jobb i Stockholm. Jag ser fram emot att återuppta kontakten med många av dem.
Skulle inte din profil passa rätt bra på ett, kanske globalt, mediebolag som har det tufft med affären?
– Det som är så bra med Hyper Island är att jag har hamnat mitt i epicenter av precis det: Ett företag som både flödar över av unga talanger och smarta människor, som dessutom hjälper andra företag att möta alla förändringar som sker.
– Men det är en intressant sak du siar om. Jag ska skriva "vd för stort mediebolag" på en lapp och lägga i ett kuvert som får öppnas först om tio år, så får vi se om det har slagit in. Jag brukar göra det, både för mig själv och mina medarbetare. Det är förvånansvärt mycket som slår in.
Men för närvarande är "suget mättat".
– Jag är långsiktigt inställd på det här jobbet nu och kan helt ärligt inte tänka mig något bättre. Suget är mättat och i full swing. Sedan får vi se när det väcks till liv igen.
Sofia Wingrens 5 karriärtips:
- Våga säga ja.
- Bygg på dina styrkor.
- Omge dig med människor som är bättre än du.
- Håll dig nära kunden.
- Lita på din intuition.
Foto: Andreas Elgstrand
Fakta / Sofia Wingren
Ålder: 43.
Bor: Hornsgatan, Södermalm.
Uppvuxen: Arvika.
Familj: "Maken Elias, barnen Johan och Erik, mamma, pappa, syster med familj."
Tjänar: "pratar vi verkligen lön i Sverige :-)?"
Karriär i korthet: Vd SimonTV, VD Biip (Kanal5), MTG Management Trainee TV3, vd Redaktörerna (MTG Publishing), Regionchef Asien SDI Media (MTG), Säljchef Asien EF, därefter chef för EF High School Exchange Year, chef för EF Academy, chef för EF Executive Language Institutes.
Utbildning: Civilekonom från Handelshögskolan.
Drömjobbet: Vd på Hyper Island.
Medievanor: P1, Svtplay, New York Times, Arvika Nyheter, DI Digital, Breakit, Dagens Media, Resumé, kurerade artikelurval från mina medarbetare på Slacken.
Musik: Will.i.am, Max Martin, gammal blues och jazz.
Lästips: "Allt av Torgny Lindgren."
Rekommenderar: "alla svenskar att bo utomlands ett tag, det gör underverk för din tacksamhet över Sverige och din ödmjukhet inför integration."