Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Efter 75 år: SF byter vinjett

Publicerad: 3 September 2018, 08:50

Foto: Pressbild

Efter ägarbytet från Bonnier AB till Odeon Cinemas Group måste SF Bio byta både namn och vinjett. Nu har man tagit fram tre förslag på vinjetter där allmänheten får rösta på vilken de tycker är bäst.


Ämnen i artikeln:

SF BioAMCBonnier AB

I 75 år har introduktionen till bioupplevelsen skett till tonerna av den klassiska vinjetten som fått biobesökarna att stanna instoppandet av popcorn i gommen och insett allvaret över att filmen snart ska börja.

Men till hösten kommer en rad förändringar att ske för SF. Dels byter SF Bio namn till Filmstaden, efter att ha samexisterat med SF sedan 1920, och får en ny grafisk identitet och logotyp. Men förändringarna stannar inte där: Jules Sylvains välbekanta komposition från 1943 byts också ut.

Nu har SF tagit fram tre förslag på vinjetter där allmänheten via en omröstning får vara med och påverka vilken som ska eka i biosalongerna. Bakom den visuella vinjetten står Dallas och ljudet skapas av Jakob Oldenburg, kompositör och ljuddesigner.

– Jag ska erkänna att när jag blev erbjuden jobbet var det med skräckblandad förtjusning jag antog utmaningen. Att få vara med och ersätta en av Sveriges mest kända ljudloggor är bland det läskigaste jag gjort. Vem kan inte nynna melodin innan biofilmen liksom? Men samtidigt, vilken grej, vad roligt vi haft och vilken ära att få vara med om det här, säger Jakob Oldenburg i en kommentar.

Mellan den 30 augusti och 23 september kan alla gå in och rösta på tre olika versioner i Biolabbet på sf.se. Det vinnande bidraget sammanfogas därefter med den nya visuella vinjetten och premiärvisas när den helt nybyggda Filmstaden Helsingborg invigs i slutet av oktober för att sedan rullas ut på samtliga biografer.

Men redan nu är det flera biotokiga individer som är besvikna över att den 75-åriga vinjetten byts ut.

"Håller med tidigare insändare att det är katastrof att byta ut Bada ba-ba-ba baaaa som är så starkt positivt förknippat med bio. Nr 1 är den enda som kommer nära men varför byta ut mot något som kommer nära?? De andra två är inte ens tvälande....
Jag älskar Bada ba-ba-ba baaaa. Ingen imponerade gör om och gör rätt om ni måste byta", skriver en användare.

Anledningen till att vinjetten byts ut beror på att SF Bio sedan 2017 ingår i Odeon Cinemas Group, som ägs av det amerikanska biografföretaget AMC. De tidigare ägarna, Bonnier AB, äger filmbolaget SF Studios, som även äger den klassiska logotypen och ljudvinjetten. Ägarbytet medför att både namn och vinjett måste bytas ut. SF Studios i sin tur kommer att behålla både namnet och vinjetten.

– Det ligger enormt mycket kärlek och passion i det här projektet! Vi är stolta över vårt arv från SF och när vi nu byter namn är det förstås viktigt för oss att sätta en egen ton för Filmstaden som bygger vidare på det arvet av magi och förväntan samtidigt som vi skapar något helt nytt. Bio har alltid legat i framkant kring utveckling av ny teknik så det är en dröm att få möjlighet att skapa en visuell och ljudlig helhetsupplevelse med dagens fantastiska förutsättningar, säger Carolin Högmyr, marknadschef på SF Media och projektledare för Filmstadens nya vinjett.

Arbetsgrupp:

Anders Johansson, creative director
Charlotta Ribbefjord, kundansvarig
Daniel Law, animation lead
Roberth Sålborg, animation
Tom Studt, animation
Jakob Oldenburg, ljuddesigner och kompositör
Robert Lindell, medkompositör
Sandra Karlsson, medkompositör

Alex Hartelius


Ämnen i artikeln:

SF BioAMCBonnier AB

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.