Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Efter ändrade nyhetsflödet: Därför är publicister rädda för Facebook

Publicerad: 30 Juni 2016, 05:28

Foto: Mostphotos

Medierna står maktlösa när Facebook försämrar trafiken, MMS ryter ifrån om tv-mätningarna och Lagerbäck uppmanas rädda Stampen.


Ämnen i artikeln:

Lars LagerbäckFacebookHanna StjärneMMSStampenPack TrainVolkswagen

Efter ändrade nyhetsflödet: Därför är publicister rädda för Facebook
Under onsdagen aviserade Facebook en ändring i algoritmen som styr ditt flöde i plattformen. Ändringen innebär att Facebook prioriterar inlägg från vänner och familj högre än från sidor – som publicister använder för att nå ut med sina nyheter.

Noah Kulwin skriver i en krönika i Recode att ändringen i sig inte är någon mardröm för publicister, men har trots allt rätt dystra konsekvenser: Facebook har just markant försvagat en nyckelfunktion för mediernas möjlighet att driva in trafik, menar han. Ändringen demonstrerar enligt skribenten dessutom väl varför medier är avigt inställda till Facebook, det vill säga maktlösheten i att plattformen kan göra plötsliga ändringar medan medierna snällt får låta det ske.

MMS ryter ifrån om mätmetoderna: "Kritiken är djupt ohederlig"
Metoden som branschvalutan MMS använder för att räkna tittarsiffor i tv har blivit ifrågasatt av Facebook i en debattartikel i Dagens Media och fått medhåll från Expressens chefredaktör Thomas Mattsson i Resumé. Anledningen är att de sätter likhetstecken mellan "tv-befolkning" och hela befolkningen i sina mätningar, medan studier visar att var tionde svensk saknar tv. När de så redovisar räckvidden för annonskampanjer så anses dessa uppblåsta – kampanjerna når i själva verket inte så många som statistiken gör gällande.

I en intervju med Resumé förnekar inte heller MMS vd Magnus Anshelm att diskrepansen finns. Dock menar han att alla i branschen är medvetna om hur det förhåller sig och att MMS använder en rad andra variabler för att kompensera för det.

Nu försvarar sig MMS i en debattartikel i Dagens Media. Magnus Anshelm kallar kritiken som framförts för såväl allvarlig som ohederlig. Ett argument som framförs är att man faktiskt har varit transparanta: i en rapport med tillhörande pressmeddelande delger man statistiken om hur stor andel av den svenska befolkningen som har tv. Dessutom ska man tidigare ha bjudit in Facebook och andra branschorgan för att utveckla en gemensam valuta för att mäta tittande.

Hanna Stjärnes säkerhetskrav: "Inför ett journalistiskt ombud i FN"
Nära 70 journalister har dödats i direkt samband med sitt arbete 2015. Ytterligare 40 dödsfall utreds och samtidigt ökar hotbilden mot yrkesgruppen. Därför ställer sig nu SVT:s vd Hanna Stjärne bakom Reportrar utan gränser krav på att FN:s säkerhetsråd agerar – och inför ett journalistiskt ombud i FN med journalisters säkerhet på agendan, enligt SVT.

Johan Esk: Dyra tv-sporträttigheter minskar trovärdigheten
Tv-bolagen betalar mer och mer för att få rättigheter till att sända stora mästerskap såsom sommarens fotbolls-EM, något som annonsörer och sponsorer är med och finansierar. Det, skriver sportkrönikören Johan Esk i DN, är problematiskt och märks i kommentatorers försiktiga uttalanden om matcherna:
"Vilken annonsör vill köpa reklamplats till en halvtidspaus om programledare och experter direkt efter sågar det som sker i sändningen?"

Pack Train vinner Volkswagen
Sponsringsbyrån Pack Train, som startade i januari i år, ska i sitt nya uppdrag med biltillverkaren sköta sponsorskapet med samtliga klubbar som Volkswagen sponsrar: AIK, Hammarby IF och Djurgårdens IF. Man satsar även på klubbarna IFK Göteborg, Malmö FF och Jönköping Södra, enligt ett pressmeddelande.

Uppmaningen till Lagerbäck efter Islandsuccén: Rädda Stampen
Sveriges tidigare förbundskapten har tagit Island oväntat långt i fotbolls-EM. Aftonbladet Kultur tycker att Lars Lagerbäck har gjort såpass bra ifrån sig att man har startat en namninsamlings-kampanj för att få honom att rädda mediekoncernen Stampen, som efter en förvärvskarusell nu genomgår en konstruktion. Tidningen menar att koncernen helt saknat "etisk bollkänsla" – något förbundskaptenen kan råda bot på:
"Lagerbäcks demokratiska, lågmälda ledarstil, hans disciplin och förmåga att täcka luckorna bakåt skulle vara ovärderliga här.
Äntligen kan Lagerbäcks förmåga att skapa framgång ur det som ser ut som en hög vulkanaska användas till något viktigare än att sparka på en boll."

Mårten Färlin


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.