Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Efter avhoppet: DI i pilotprojekt med TS

Publicerad: 18 december 2013, 14:52

Maria Rosengren.

Foto: Pressbild.

TNS Sifos dotterbolag TS Mediafakta genomför pilotstudier med bland annat DI och Runner´s World angående en revisionstjänst som ska ge ett bredare perspektiv av vad mediebolagen erbjuder. – Vi har hållit på med det här arbetet stora delar av året och det är väldigt kul att vi är i mål nu, säger Maria Rosengren, vd för TS.


Ämnen i artikeln:

TNS SifoHenrik Stangel

Resumé har tidigare berättat att DI fattade beslutet att sluta mäta upplagan via TS i februari.

”Tiden har sprungit ifrån TS sätt att mäta.” uppgav DI:s vd Henrik Stangel i samband med att det stod klart att DI lämnar TS.

Han menade bland annat att TS-siffror är en valuta som annonsörerna  inte efterfrågar på samma sätt längre, utan annonsörerna är mer  intresserade av räckvidd och där kommer Orvesto in i bilden.

De båda parterna inledde ett försök i somras att hitta nya samverkansformer, vilket man nu anser sig ha gjort.

TS Mediefakta ska testa en revisionstjänst som går ut på att fånga upp mediebolagens styrkor i samtliga plattformar.

DI och Runner´s World är först ut som piloter.

–  Vi vill genom en oberoende, branschöverenskommen och samlad  medierevision ta ett helhetsgrepp för att hjälpa medierna att  demonstrera styrkorna i sina varumärken. Det känns väldigt roligt att så  starka varumärken som Dagens Industri och Runner´s World vill delta som  första piloter kring tjänsten, säger Maria Rosengren, vd för TS i en  kommentar.

Hon menar att medielandskapets förändringar skapar ett  behov av nya mät- och revisionsmetoder samtidigt som annonsörer och  mediebyråer vill få tillgång till siffror som ger bättre överblick  mellan medier och kanaler.

TS ska revidera samtliga plattformar hos DI och Runner´s World under nästa år.

I pilotprojektet ingår också ett antal utvalda annonsörer som SAS och Tele2.

Reviderade räckvidds- och trafiksiffror presenteras sedan för de olika plattformarna.

–  Vi tycker att TS satsning är ett mycket intressant projekt och vi ser  fram emot en samlad och jämförbar presentation av alla våra plattformar.  Det är något som både vi och många av våra annonsörer efterfrågar,  säger Henrik Stangel, vd på Dagens Industri i en kommentar.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

TNS SifoHenrik Stangel

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News