Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Efter bilbränderna – Moderaterna köper sökordet på Google

Publicerad: 17 Augusti 2018, 05:41

Moderaterna köper Google-annonser på sökordet "bilbränder", tusentals anställda i protest mot Google och Google förtydligar hur deras platsdelning fungerar. Detta och mer i veckans sista Morgonsvepet.


Moderaterna köper Google-annonser på sökordet "bilbränder"
Moderaterna har köpt Google-annonser på sökordet "bilbränder". Annonsen är ett resultat av de 90-tal bilbränder som skedde natten till måndag. Detta uppger Aftonbladet.  

– Tyvärr är bilbränder högst aktuella frågor. Vi har politik som rör det och som vi vill nå ut med, säger partiets kommunikationschef Hampus Knutsson till tidningen.

Att partierna köper annonser på sökord är inget nytt: sedan tidigare har Socialdemokraterna köpt "Moderaterna", vilket innebär att en googling på "Moderaterna" leder dig till en annons för Socialdemokraterna.

Google spelar en central roll i partiernas arbete att tillgängliggöra information om sin politik. Enligt Hampus Knutsson väljs sökorden på Google ut kontinuerligt, och skiftar därför hela tiden.

– Vi har sökordsannonsering på ord inom olika politiska områden, som ekonomi och jobb, lag och ordning, klimat och försvar. Exempel på sökord vi sponsrat är "Sverige+militär"," inkomstdeklaration", "restskatt", "klimatförändringar", "skogsbränder" och "Swexit".

Tusentals anställda i protest mot Google
Google uppges ha siktet inställt på Kina, efter att ha stängts av för åtta år sedan, och ryktas för att sedan en tid tillbaka börjat utveckla en censurerad version av sökmotorn, för att slå sig in på den kinesiska marknaden.

Men nu riktar tusentals anställda kritik mot Google. New York Times uppger att man skrivit på en gemensam protest mot den censurerade versionen.

Anledningen är att de anställda kräver mer transparens från Google och vill ha en bättre kunskap kring de etiska konsekvenserna av sitt arbete.

Tidigare har den statligt ägda tidningen China Securities Daily dementerat uppgifterna om att Google skulle vara på väg in på den kinesiska marknaden. En anställd på Google har i sin tur bekräftat uppgifterna om att sökmotorn kan komma att bli aktuell igen i landet. Vem som har rätt återstår att se.

Efter kritiken – Google förtydligar hur deras platsdelning fungerar
En undersökning från AP tidigare i veckan visade att Googles appar fortsätter att lagra användares platser, trots att lagringsfunktionen av platshistoriken stängts av i enhetens inställningar. Undersökningen bekräftades av forskare inom datavetenskap på Princeton-universitetet.

– Om man ska tillåta sina användare att stänga av det som kallas "platshistorik" så ska det gälla alla appar, sa en av Princeton-forskarna till nyhetsbyrån.

Google avfärdade dock det hela och sa att man är transparent i hur lagringen av platshistoriken fungerar. Men nu väljer man ändå att bemöta kritiken och förtydliga vad som gäller med en uppdatering på sin supportsida där man förklarar hur platsdelningen fungerar. Bland annat framgår det att spårnings-funktionerna inte försvinner helt trots att man stänger av platsdelning.

Google utmanar Amazon med egen AI-högtalare med skärm

Flera tredjepartstillverkare är redan på gång med skärmförsedda AI-högtalare baserade på Google Assistant. Nu kommer nya uppgifter om att Google själva planerar att lansera en egen AI-högtalare med skärm. Det uppger källor till Nikkei Asian Review.

Det innebär att Google på allvar tar upp kampen mot Amazons motsvarighet Echo Show.

Tidigare i år introducerade Google en "smartskärm", en utveckling av Google Assistant som ska tillföra en mer visuell upplevelse. Tillverkare som Lenovo, JBL och Sony håller just nu på att utveckla "smartskärmar" som man hoppas ska vara klara till hösten.

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.