Media
Efter bojkotten: Facebook, Youtube och Twitter överens med annonsörer om vad hat är
Publicerad: 23 september 2020, 08:58
Youtube, Facebook och Twitter har skrivit ett avtal med flera stora annonsörer om vad som definierar hatiskt innehåll.
Financial Times rapporterar att samtalet påbörjades i juni efter att flera stora annonsörer valde att bojkotta de stora sociala medier-plattformarna, främst Facebook. Annonsörerna bedömde att plattformarna, i synnerhet Facebook, inte hade gjort tillräckligt för att stoppa hatiskt innehåll. Uppmärksamheten runt protesterna ska också ha gjort techjättarna oroliga för att varumärkena skulle ha tagit skada.
Nu har plattformarna kommit överens med annonsörerna kring vad som ska räknas som har och aggressivt innehåll. I andra hand ska annonsörerna få bättre kontroll över vilket sammanhang deras annonser placeras och syns. Techjättarna ska också börja rapportera till annonsörerna efter en gemensam standard med start under senare delen av 2021.
Unilever och Mars är två av annonsörerna som säger till Financial Times att de nu kommer att återuppta annonseringen på plattfomarna. I Unilevers fall var det bara ett par månader sedan FMCG-jätten tydligt gick ut med sitt beslut att stoppa annonseringen på Facebook under ett år.
Mars marknadschef Jane Wakely väljer att kalla avtalet för en milstolpe.