Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Efter bot-nyheten – mediehusen rusar till Facebook Messenger

Publicerad: 13 April 2016, 06:22

Nu lanserar Facebook möjligheten att skapa chatt-botar.

Foto: Messenger/Colourbox

Mediehusen tar plats i Messenger, fler kändisar i Cannes Lions och ”Facebook och Google är övervärderade”.


Ämnen i artikeln:

FacebookCannes LionsTop GearWashington PostMorgonsvepetNetflixGoogleBusiness InsiderCNNViaplayPublicis

Efter bot-nyheten – mediehusen rusar till Facebook Messenger
Facebooks F8-konferens har startat med flera nyheter. I går kväll lanserade Facebook möjligheten att skapa så kallade chatt-botar i it-jättens meddelandeapp Messenger. Enligt sajten Digiday så har och kommer flera mediejättar att ansluta till appen. Mediehus som CNN och Business Insider stod redo att lansera sina botar direkt efter att Facebooks grundare Mark Zuckerberg presenterat nyheten.
– CNN:s Messenger-prenumeranter kommer att få en daglig sammandragning av nyheter direkt i appen. Boten kommer också rekommendera personligt innehåll baserat på användarnas intressen. Messenger handlar om personlig interaktion, sade CNN i ett uttalande.

Washington Post bygger fortfarande på sin bot, där lansering väntas framöver. Botarna – som simulerar chatt med en människa och som ska kunna utföra vissa uppgifter – tros slå stort i framtiden, precis som virtual reality. Det är väl inte helt otroligt om svenska medier skulle hänga på Facebook i denna tjänst, likt de gjort med Instant Articles. Messenger har nämligen 900 miljoner användare.

Vår bloggare Nils Andersson Wimby har bloggat om Facebooks F8-konferens. Läs gärna mer här.

Viaplay visade Zlatans jakt på bucklan
Nej, det blev ingen Champions League-titel för Zlatan Ibrahimovic. Hans PSG förlorade snöpligt borta mot Manchester City i går kväll. Viaplay satsade genom att visa matchen – på digitala skärmar i Stockholms tunnelbana. Folk på väg hem kunde stanna för att titta vid stationerna T-Centralen, Slussen, Fridhemsplan och Kista.
– Zlatan är hetare än någonsin, och det känns jättehäftigt att kunna dela ett så stort ögonblick med alla som rör sig i tunnelbanan, sade Viaplays vd Jonas Karlén i ett pressmeddelande.

Fler kändisar i Cannes Lions – expanderar underhållningsfokus
Ni som besöker Cannes Lions i år kan få se fler A-kändisar än tidigare. Reklamtävlingen har nämligen adderat en ny kategori för underhållning, skriver Adweek. Stjärnor som Gwyneth Paltrow, Channing Tatum och Mindy Kaling kommer att vara några av talarna. Cannes Lions inleds den 18 juni och pågår fram till den 25 juni.

”Facebook och Google är övervärderade”
It-jättar som Facebook och Google dominerar på den globala annonsmarknaden, vilket har inneburit en kraftig uppgång i marknadsvärde det senaste året – hela 230 miljarder dollar tillsammans. Det skriver Wall Street Journals Miriam Gottfried, som Omni hänvisar till i dag. Enligt Gottfried är företagen kraftig övervärderade och att man hoppas på alldeles för mycket från jättarna.
”Det betyder inte att de två bolagen inte kommer att fortsätta dominera den globala annonsmarknaden de kommande åren. Men räcker inte för att motivera deras senaste värdeökning på 230 miljarder”, säger hon.

Netflix ska sända Top Gear
Netflix bekräftar att de ska sända bilprogrammet Top Gear med Chris Evans och Matt LeBlanc som programledare, skriver The Guardian. Top Gear har tidigare sänds hos tv-bolaget BBC. Netflix har i dag 75 miljoner abonnenter världen över.

Publicis vinner 145 miljoner dollars-deal
Publicis Groupe har förlorat Walmarts 900 miljoner dollars-konto i USA – men har samtidigt fått uppdraget att vara både medie- och kreativ byrå åt Walmarts supermarket Asda i Storbritannien. Ett uppdrag värt 145 miljoner dollar och som Publicis vann utan en pitch. Publicis ersätter Dentsu Aegis Carat som har haft Asdas konto under två årtionden, skriver Adage.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.