Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Efter Dalarnas Tidningars avhopp – Peace & Love dumpar Kartellen

Publicerad: 13 Juni 2014, 06:04

Kartellens Sebbe Stakset

Foto: Skärmdump från musikvideon till gruppens "Svarta duvor och vissna liljor" med Timbaktu

Kartellen slängs ut från Peace & Love sedan Dalarnas Tidningar hoppat av som festivalens sponsor på grund av gruppen. SVT visade reklam i sin VM-app och en fransk byrå köper sig ur Publicis sedan den planerade fusionen med Omnicom sprack. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Viggo CavlingDalarnas TidningarPeace & LoveSVTFotbolls-VMSommar i P1Andres LokkoMorgonsvepetPublicisSveriges Radio

Peace & Love avbokar Kartellen efter DT:s bojkott
Sent på torsdagen tillkännagav Peace & Love att man nobbar Kartellen. Beskedet kom kort efter att Dalarnas Tidningar berättat att man avbryter allt samarbete med festivalen på grund av bokningen av gruppen.  – Som sponsor tar du ett ansvar. Då måste det kännas bra. Det var väl någonting om ett mordhot mot Jimmie Åkesson? Det är en massa lösryckta grejer som man någonstans får göra sig en bild av, tidningens privatmarknadsansvarige Peter Holmbom till Aftonbladet.
Festivalledningen förklarar avbokningen med att det "framkommit olika uppgifter" om bandet i media. Dalarnas Tidningar och Mittmedias beslut kritiseras av såväl Dala-Demokraternas Göran Greider  i Medievärlden som DTs nöjesredaktör Anders K Gustavsson i den egna tidningen.

Lokkos till attack mot Viggo Cavlings förlag
Det var på SVT Opinion i går som Resumés förra chefredaktör Viggo Cavling lyfte fram att Avpixlats Mats Dagerlind och Dispatch Internationals Ingrid Carlqvist borde få sommarprata om programmets syfte är att spegla dagens Sverige. Nu får förslaget skarp kritik av SvD-kolumnisten Andres Lokko "Viggo, jag är upprörd som tusan över att du försöker bidra till den redan alltmer accelererande normaliseringen av skrämmande och förkastliga bananasåsikter från antidemokratiska knasbollar", skriver Andres Lokko i SvD.

SVT visade reklam i sin app – av misstag
I en app som SVT lanserade till smarta telefoner och surfplattor inför VM möts användarna av sponsringsmeddelanden från munsköljsmärken och bilföretag. Enligt SVT:s projektledare för VM Max Bursell är det hela ett misstag från leverantören.
– Det är helt absurt. Det är förvånande och det ska inte vara så. Vi kommer förstås att kontakta leverantören och be dem att ta bort reklamen omedelbart, säger han till Metro.

Renée Nybergs första program i TV4
Renée Nyberg är tillbaka på TV4 efter flera år på TV3. Hennes återkomst i kanalen blir ett underhållningsprogram på temat antikviteter.
– Att få kombinera mitt intresse för antikviteter med stor underhållning känns som en dröm, säger Renée Nyberg till Aftonbladet.

Byrå bryter med Publicis
Efter den spruckna jättefusionen mellan nätverken Publicis och Omnicom köper franska Royalties tillbaka Publicis innehav 60 procent i företaget. Ägarna till Royalties, som gick upp i Publicis 2008, bryter samarbetet eftersom de är besvikna på att affären med Omnicom inte gick igenom. Det skriver AdAge.

Kvinnlig pionjär i Sveriges Radio
I VM:s premiärmatch mellan Brasilien och Kroatien blev Sveriges Radios Susanna Andrén den första kvinnan i Sverige att referera en fotbollsmatch under VM. – För oss på Radiosporten är det inget konstigt. Vi har flera kvinnliga referenter. Susanna Andrén är fantastiskt duktig och väldigt kunnig på fotboll. Hon är helt enkelt en bra referent, som råkar vara kvinna, sade Jakob Sillén, redaktionschef på Radiosporten till tidningen Journalisten.

Flera fusioner i Reklamnorge
Flera reklambyråer slår sig samman i Norges näst största stad, Bergen. Orangeriet och Oktan Bergen har sedan tidigare haft en gemensam ägare Media Bergen och tar nu steget fullt ut och flyttar under samma tak. Tidigare i veckan kom nyheten att svenska konsultgruppen Knowit tar över aktiemajoriteten i reklamebyrån NeoLab och etablerar byrån Neolab by Knowit och kommer även ha verksamhet i Oslo, Stavanger och Göteborg, skriver Kampanje.

Europadomstolen ger magasin rätt
Domarna vid Europadomstolen i Strasbourg har beslutat att franska domstolar gjorde fel när de krävde att Paris-Match skulle betala skadestånd till Prins Albert av Monaco. Detta sedan tidningen publicerat artiklar med en kvinna som hävdar att prinsen är far till hennes barn, skriver The Guardian. Domstolen hänvisar till yttrandefriheten i sitt beslut. Publiceringen som skedde redan 2005 kunde ha kostat tidningen 50 000 euro.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.