Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Efter Delmon Haffo – Moderaterna anklagas för att mobilisera trollen

Publicerad: 18 november 2016, 06:47

Det omtalade klippet har väckt debatt kring partiets digitala kommunikation, Obama menar att fejknyheter kan skada demokratin och Unionens kampanj har blivit omtalad globalt. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

Digital kommunikationPer Nilsson

Efter Delmon Haffo – Moderaterna anklagas för att mobilisera trollen
Igår publicerade Dagens Nyheter klippet där den digitala kommunikatören Delmon Haffo (M) kallar socialförsäkringsminister Annika Strandhäll (S) för "hora". Några timmar senare lämnade han samtliga politiska uppdrag. Men faktum är att Haffo pekades ut i en ledartext i Aftonbladet redan i onsdags som ansvarig i "Moderaternas trollfabrik". Haffo och partiets kommunikationsavdelning beskylldes för att "avsiktligt mobilisera så kallade nättroll, alltså personer på internet som bara är aggressiva och ute efter att förstöra" av Anders Lindberg.

I dag skriver Torbjörn Nilsson i Expressen om hur partiet tycks ha anammat samma strategi som Donald Trump.
"I USA utnyttjade Trump kraften i den digitala miljön runt mer extremistiska krafter än det republikanska partiet; vill Moderaterna göra samma sak?" undrar han retoriskt och fortsätter sedan:

"Det räcker att ringa aktiva moderater med någon meters avstånd till partikansliet för att i bakgrundssamtal få Lindbergs bild bekräftad. Ja, man har anammat en mer aggressiv och aktivistisk ton. Ja, det hänger ihop med en rörelse högerut. Ja, man har noterat att det blir ett massivt tryck när man lyckas attrahera människor som verkar i den sverigedemokratiska digitala rörelsen och ja, man tycker om det".

...Även chefen Per Nilsson i blåsväder
Det var inte bara kommunikatören Delmon Haffo som hamnade i blåsväder igår. Även hans chef, kommunikationschefen Per Nilsson (M) fick kritik för en Facebookstatus från förra veckan. Den är en parafras på Michelle Obamas mantra och lyder: "When they go low, we kick them in the balls". Han valde dock att inte kommentera saken, enligt Aftonbladet.

Unionens kampanj internationell snackis
Resumé har tidigare skrivit om Unionens "Mansplainingakut" som fått stor uppmärksamhet i Sverige. Nu visar det sig att den även har spritt sig utanför landets gränser. Medier som The New York Times, CNN och The Guardian skriver om fackförbundets senaste satsning enligt TT.

Obama: Fejknyheter kan skada demokratin
President Barack Obama gav igår sin syn på debatten om fejkade nyheter som får stor spridning i sociala medier.
– I en tidsålder där det finns så mycket desinformation och den är så väl förpackad och allt ser likadant ut, så är det svårt att veta vad vi ska skydda, sa Obama på en presskonferens i Tyskland.
Han menade också att de riskerar att skada våra "demokratiska friheter" enligt Buzzfeed.

Tysklands justitieminsiter: Facebook bör behandlas som ett mediebolag
Sedan tidigare pågår en utredning mot Facebook i Tyskland gällande hur företaget hanterar hot och hat på plattformen. Myndigheterna håller exempelvis koll på hur många poster med rasistiskt innehåll som plockas bort av Facebook inom ett dygn. Nu menar landes justitieminister Heiko Maas att företaget bör betraktas som ett mediebolag istället för ett teknikbolag. På så vis kan de hållas ansvariga för innehållet som användarna publicerar, rapporterar Reuters.

Twitters vd ber om ursäkt för rasistisk annons
I veckan dök en vit makt-annons upp i flera Twitteranvändares flöden. I går bad vd:n Jack Dorsey om ursäkt för det inträffade, skriver Recode.
"Vårt automatiska system släppte igenom en annons som uppmanade till hat, i strid med vår policy. Vi tog senare bort den" säger han.
Twitter har vid flera tillfällen kritiserats för att inte ta hat och hot på allvar.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.