Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Efter Facebooks ändringar: Kit gör stort tapp

Publicerad: 22 Februari 2018, 14:39

Grundarna av Kit, från vänster: Robert Brännström, Fredrik Strömberg och Peder Bonnier.

Foto: Andreas Elgstrand

Bonniers medieprojekt Kit får allt svårare att nå läsare, rapporterar Breakit.


Ämnen i artikeln:

Robert BrännströmKit

Vänner och bekanta prioriteras upp och publicistiskt material prioriteras ned. Det beskedet gav Facebooks grundare Mark Zuckerberg tidigare i år. Ändringen drabbar alla mediebolag som försöker nå sina läsare via sociala medie-jätten – men kanske allra främst de titlar som prioriterar plattformen extra mycket.

Själva idén med Bonnier-ägda Kit är att läsarna får tillgång till dess material direkt i de sociala nätverken. Och där står Facebook i första rummet. Men i och med ändringarna har Kit fått allt svårare att nå sina läsare.

Breakit har med hjälp av Facebook-ägda analysverktyget Crowdtangle kartlagt Kits räckvidd under perioden 1 januari–21 februari i år. Kartläggningen visar att reaktionerna på inläggen har mer än halverats jämfört med samma period förra året, från 194 723 reaktioner till 79 904. Antalet videovisningar har backat från 17,9 miljoner till 8 miljoner.

Graden av interaktion har sjunkit från 0,43 procent per följare på Kits Facebooksidor (de har totalt nära 400 000) till 0,18 procent.

Medgrundaren och chefredaktören Robert Brännström är medveten om att räckvidden har fått sig en törn, men säger till Breakit att han inte är oroad.

– På kort sikt har vår räckvidd gått ned, men jag upplever inte att vi ännu är i ett stabilt läge än med de förändringar som sker på Facebook.

Kit jobbar nu på att söka sig till fler sociala kanaler, delvis med anledning av Facebooks ändrade algoritmer.

Mårten Färlin


Ämnen i artikeln:

Robert BrännströmKit

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.