Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag19.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Efter hånet – Northug frontar svensk kundtidning

Publicerad: 28 November 2012, 13:54

Petter Northug på Stayhards omslag

I söndags passerade den norske Petter Northug mållinjen med en svensk flagga. Skidkungen har vid flera tillfällen fått bekläda skott för sina psykningar och osportsliga beteende. Nu väljer kundmagasinet Stayhard att låta Petter Northug pryda omslaget. – Petter är ett säkert kort när det gäller uppmärksamhet, säger Stayhards vd Joakim Naumburg.


Ämnen i artikeln:

Petter Northug

Under helgen inleddes årets skidsäsong med hårda ord mellan Sverige och Norge. I måndags rapporterade Resumé om hur det norska skidlandslagets stora affischnamn Petter Northug psykade svenskarna genom att passera mållinjen som överlägsen etta med en svensk flagga under världscuptävlingarna i Gällivare.

Efter tävlingarna berättade Petter Northug att han helst hade velat gå i mål med en uppblåsbar gris med Jonas Karlssons, expertkommentator i SVT:s "Vinterstudion", namn på.

Nu passar det svenska kundmagasinet Stayhard att använda den omtalade norska skidkungen som omslagspojke.
– Vi är nöjda med valet av omslagsperson till det här numret. Petter är ett säkert kort när det gäller uppmärksamhet som vi sett senaste dagarna och det är förvånande att inget annat svenskt magasin har tagit vara på Norges Zlatan. Istället turas de om att använda samma omslagspersoner om och om igen, säger Joakim Naumburg, vd på Stayhard.

Joakim Naumburg tror inte att mediebilden av Petter Northug i Sverige och eventuella utspel från den färgstarka profilen i framtiden kan påverka Stayhards marknadsföring negativt.  
– Visst är det en risk. All marknadsföring är en risk men i vårt egna magasin har vi kontroll över innehållet. Om Petter sedan väljer att göra något provocerande uttalande eller retas med svenska skidlandslaget får det stå för honom. Vi valde Petter just för att han är en duktig idrottsman och en rockstjärna i skidvärlden.

I numret gör Stayhard ett modereportage med Petter Northug. Hans manager tackade tidigt ja och fotografierna togs i Italien. En dag innan reportaget ångrade sig skidprofilen och ville inte ställa upp. Till slut fick Stayhard 45 minuter med Petter Northug.

– Det var tight, men vi fick bra bilder och hann göra den intervjun vi ville. Sen tillbringade vi resten av kvällen med Petter och hans entourage, det var trevligt även om Petter drog sig undan tidigt.

Stayhard Magazine produceras av Glory Days Media och kommer ut fem gånger per år i en upplaga på 50 000-70 000 ex/nummer.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Petter Northug

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.