Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Efter käbblet – Expressen TV in i MMS mätningar

Publicerad: 10 november 2016, 06:51

Några av Expressen TV:s profiler.

Nu går Expressen samma väg som Aftonbladet, Trumps valseger hotar jätteköpet av Time Warner och Twitter tappar nyckelperson. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Efter käbblet – Expressen TV in i MMS mätningar
För lite drygt ett år sedan gick Aftonbladet in som första tidningshus in i MMS valuta för webb-tv. Några månader senare lämnade de KIA-index mätning av detsamma i en svavelosande debattartikel. Konkurrenten Expressen valde däremot att stanna kvar.
– Det här var inte så oväntat. Aftonbladet gjorde ju något liknande när vi gick om i print, och då sa man att upplagan inte längre var intressant, sa tv-chefen Bella Levy till Resumé.

Nu väljer dock Expressen TV att också ansluta sig till MMS.
– Vi har sett att MMS har utvecklats i rätt riktning de senaste åren. MMS som valuta tillför nu ökad transparens i branschen och ger klart mervärde till annonsköparna, säger Andreas Quensel, analyschef på Expressen i ett pressmeddelande.

Samtidigt tar Bonniers videoannonsnätverk Woo över avod-försäljningen på Expressen.
– När MMS inför nya KPI:er som completion rate och inscreen-värde ser vi att det tillför marknaden något nytt, och med MMS-mätningen kan vi inom Woo komma med ett enhetligt erbjudande mot marknaden, säger Andreas Quensel.

Trumps seger hotar jätteaffären
Mitt i den brinnande valrörelsen presenterade AT&T köpet av mediejätten Time Warner. Då sa Donald Trump att han tänkte stoppa affären om han blev president. Nu är han det. Recode konstaterar att det är svårt att avgöra i fall Trump kommer att genomföra alla utspel. Men om han ändå vill blockera köpet krävs extraordinära åtgärder.

Clintons byrå om valförlusten
Reklamen för Hillary Clinton gjordes av Droga5 i New York. Trots flera hyllade filmer räckte det inte fram till seger.
– Oavsett hur jag känner personligen går det inte att bortse från valresultatet. Grejen med en demokrati är att du inte sluta tro på den bara för att saker inte går din väg. Nu måste vi titta framåt med öppna sinnen och ömsesidig respekt för varandra, säger grundaren David Droga till Adage.

Sorrell: Ett andra Brexit
Reklammogulen sir Martin Sorrell, vd och grundare av WPP, blev precis som många andra rejält överraskad igår. I ett uttalande till Business Insider liknar han Trumps seger vid britternas folkomröstning i somras.
– Ökade nivåer av osäkerhet kommer att leda till större tvekan, både bland människor och regeringar, säger han bland annat.

Twitters och Facebooks raketökningar på valnatten
Under de skälvande timmarna när Donald Trump blev president formligen kokade sociala medier. Techcrunch rapporterar en fördubblad trafik för Twitter och en 30-procentig ökning för Facebook på tisdagskvällen, amerikansk tid. Samtidigt tappade Netflix 25 procent av sin trafik jämfört med dagen innan.

Operativa chefen lämnar Twitter
Twitter har drabbats hårt av nedskärningar och dystra framtidsutsikter. Nu tappar de även nyckelpersonen Adam Bain, ansvarig för att driva hela intäktsaffären. Avhoppet beskrivs som en "stor förlust" för Twitter, enligt en källa till Recode. CFO:n Anthony Noto hoppar in och tar över Bains roll.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.