Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Efter Kakan-gate: ”Samtiden är en tid då mobben bestämmer”

Publicerad: 16 november 2016, 06:36

Kakan Hermansson.

Foto: Blanca Sjöstedt

Audis avbrutna kampanj fortsätter att skapa debatt, Snapchat ansöker om börsnotering och mediernas nya viraltrick på Facebook. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

UnionenKakan HermanssonAudiSnapchat

Efter Kakan-gate: "Samtiden är en tid då mobben bestämmer"
Gårdagens stora snackis var Audis beslut att stoppa sin reklamtävling med Kakan Hermansson. Detta efter att bilmärket uppmärksammats på hennes tidigare kontroversiella uttalanden i stil med "Det var ett jävla tjat om Malexander. Palla när snuten tycker synd om sig själv".

Sydsvenskans featureredaktör Maria G Francke har skrivit ett blogginlägg om händelsen som fått stor spridning.
"Samtiden är ryggradslös. Samtiden är illa påläst. Samtiden är humorfri. Samtiden är en kvinnohatare. Samtiden är en tid då mobben bestämmer" menar hon.

Maria G Francke förringar inte Kakan Hermanssons tidigare klavertramp, men tycker att mobben på Audis Facebooksida i sig varit betydligt värre.
"Somligt är helt hårresande och jag mår genuint illa av att läsa en del av det. Det är faktiskt en chock att se, såhär konkret, hur hatad hon är av vissa. Audis reaktion är att meddela att de tar avstånd från våld och be alla personer som tagit illa vid sig om ursäkt".

Mirjamsdotter: "Jag vill tacka alla mansplainande män"
En annan kampanj som mötts av liknande påhopp är Unionens "mansplainingakut" som Resumé tidigare rapporterat om. Den har bland annat kallats för "manshatisk". I en ledare i Sundsvalls Tidning drar Sofia Mirjamsdotter en lans för kampanjen:
"Till er män som genom era egna beteenden bekräftar tesen om mansplaining, ni som tycks rasande över varje litet initiativ till att ge kvinnor samma villkor och förutsättningar som män; jag vill tacka er, för att ni engagerar er så djupt mot jämställdhet, eftersom era reaktioner bevisar varför kampen fortfarande är nödvändig att ta, varje dag".

Snapchat ansöker om börsnotering
I går kväll avslöjade Reuters att Snapchat (Snap Inc.) nu är på väg mot börsen, vilket det tidigare har spekulerats om. Bolaget värderas till 20-25 miljarder dollar vilket gör noteringen till den största i sitt slag sedan Alibaba börnoterades för två år sedan. Noteringen väntas ske i vår.

Mediernas nya viraltrick: live-omröstningar
Har du också sett idiotiska omröstningar på Facebook de senaste dagarna i stil med "Vilken stad äger: Stockholm eller Göteborg?". Lugn, du är inte ensam. Tricket att göra livesändningar som innehåller ett rötsningsmoment har gett medier som Nyheter24 och TV4 enormt engagemang på Facebook, skriver Emanuel Karlsten i en krönika på Breakit.
"Det är lätt att kritisera sidorna för att bara jaga siffror, bara jaga engagemang - men givet det snäva ramverk Facebook lämnat för sidor är det lätt att förstå hur man resonerar" skriver han bland annat.

Ehsan Fadakar: Facebook måste bli transparenta
Igår spreds nyheten att Google och Facebook tar krafttag mot fejkade nyheter. Mågna gjorde tolkningen att Facebook nu ska bannlysa fejkade historier från news feed, men sanningen är att dessa sajter "enbart" utestängs från deras annonsnätverk. Aftonbladets Ehsan Fadakar tycker att Facebook kommer undan allt för lättvindigt:
"Om nu Facebook kan upptäcka falska nyheter utanför sin plattform, varför gör de inte det på sin egen plattform? Och om de nu kan bestämma vad som är sant och falskt, är Facebook villiga att vara transparenta i sina processer och beslut?" skriver han i en krönika.

Twitter får fler verktyg mot näthat
Hat och hot är ett stort problem på Twitter. Nu tar det sociala nätverket till ytterligare krafttag för att få bukt med problemet, enligt New York Times. Bland nyheterna finns möjligheten att inte bara "tysta" enskilda konton, utan även nyckelord och fraser som man inte vill se. Det ska också bli möjligt att rapportera trakasserier och hatfulla inlägg riktade mot andra än en själv.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.