Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Efter kritiken - Fjällbackamorden tappar nära 150 000 tittare

Publicerad: 3 Januari 2013, 12:43

UPPDATERAD Första avsnittet av deckarförfattaren Camilla Läckbergs serie om Fjällbackamorden sågs av hela 2 062 000 tittare. Gårdagens andra avsnitt hade 1 918 000 tittare, vilket var en minskning med 144 000 tittare. Andelen låg på 50,6 procent: – Andelen är ändå jättehög. Så det här är såklart några av julens mest sedda program, säger Tomas Lindhé, chef för program och utbudsanalys på SVT.


Ämnen i artikeln:

Camilla LäckbergSVT

Fjällbackamordens första filmatiserade avsnitt fick massiv kritik i sociala medier och kvällstidningarna.

Men  trots kritiken bänkade sig drygt 1,9 miljoner tittare för att se  gårdagens andra avsnittet av deckardrottningen Camilla Läckbergs  Fjällbackamorden.

Det var visserligen en minskning med nära 150 000 tittare i förhållande till det första avsnittet, men  andelen är ändå hela 50,6 procent – andel motsvarar hur mycket av den  totala tv-tiden som lades på just Fjällbackamorden vid den tiden:
– Vi  kan tydligt se att det finns en attraktionskraft kring svenska miljöer.  Sådana dramer går alltid bättre än internationella motsvarigheter. Sedan  kan man visserligen konstatera att brittiska serier som exempelvis  Morden i Midsummer drar storpublik också, säger Tomas Lindhé, chef  program- och utbudsanalys på SVT.

Han tror också att  kombinationen av svenskhet, skärgårdsmiljö, och sommarmiljö samt en  skicklig deckarförfattare ger en kraftfull genomslagskraft.

Jag  har sett båda avsnitten och upplevde det första lite ryckigt. Men så  kanske det blir när man ska hinna presentera alla huvudpersoner med mera  under 1,5 timmar?
– Rent objektivt kan det ju vara på det viset att  det ligger en del på upplevelsekontot innan man har bekantat sig med  upplägget, säger Tomas Lindhé.

Karl-Johan Byttner


Ämnen i artikeln:

Camilla LäckbergSVT

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.