Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 3 januari 2013, 12:43
UPPDATERAD Första avsnittet av deckarförfattaren Camilla Läckbergs serie om Fjällbackamorden sågs av hela 2 062 000 tittare. Gårdagens andra avsnitt hade 1 918 000 tittare, vilket var en minskning med 144 000 tittare. Andelen låg på 50,6 procent: – Andelen är ändå jättehög. Så det här är såklart några av julens mest sedda program, säger Tomas Lindhé, chef för program och utbudsanalys på SVT.
Fjällbackamordens första filmatiserade avsnitt fick massiv kritik i sociala medier och kvällstidningarna.
Men trots kritiken bänkade sig drygt 1,9 miljoner tittare för att se gårdagens andra avsnittet av deckardrottningen Camilla Läckbergs Fjällbackamorden.
Det var visserligen en minskning med nära 150 000 tittare i förhållande till det första avsnittet, men andelen är ändå hela 50,6 procent – andel motsvarar hur mycket av den totala tv-tiden som lades på just Fjällbackamorden vid den tiden:
– Vi kan tydligt se att det finns en attraktionskraft kring svenska miljöer. Sådana dramer går alltid bättre än internationella motsvarigheter. Sedan kan man visserligen konstatera att brittiska serier som exempelvis Morden i Midsummer drar storpublik också, säger Tomas Lindhé, chef program- och utbudsanalys på SVT.
Han tror också att kombinationen av svenskhet, skärgårdsmiljö, och sommarmiljö samt en skicklig deckarförfattare ger en kraftfull genomslagskraft.
Jag har sett båda avsnitten och upplevde det första lite ryckigt. Men så kanske det blir när man ska hinna presentera alla huvudpersoner med mera under 1,5 timmar?
– Rent objektivt kan det ju vara på det viset att det ligger en del på upplevelsekontot innan man har bekantat sig med upplägget, säger Tomas Lindhé.
Karl-Johan Byttner