Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Efter kritiken: Morgonstudion i SVT ändras

Publicerad: 17 Januari 2018, 11:57

Morgonstudions Karin Magnusson, André Pops, Carolina Neurath och Pelle Nilsson.

Foto: Janne Danielsson /SVT

Upprepningarna ska blli färre och sändningarna lugnare. Det är några av de förändringar vi kommer att få se i SVT:s kritiserade format Morgonstudion.


Ämnen i artikeln:

MorgonstudionSVT

I augusti 2017 lanserade SVT nysatsningen Morgonstudion som ersättare av Gomorron' Sverige. Syftet var att komma ikapp TV4:s Nyhetsmorgon, men kritiken lät inte vänta på sig. Många satte sig på tvären när den mysiga röda soffan hade ersatts av en nyhetsstudio som låg närmare Aktuellt och hade sändningar med högt tempo.

Satsningen har inte heller slagit märkbart väl ut rent statistiskt. Enligt en kartläggning av MMS på uppdrag av Dagens Nyheter har räckvidden i linjär-tv september–november förvisso noterat en knapp ökning jämfört med samma period föregående år, från ett medeltal på 587 000 tittare om dagen till 590 000. Men man är fortfarande en bit efter huvudkonkurrenten TV4:s Nyhetsmorgon, som ses av 672 000 per dag under motsvarande månader.

Vad gäller nätet ligger båda formaten ungefär lika, mellan 30 000 och 40 000 unika strömstarter. Båda visar en uppåtgående trend.

SVT:s programdirektör för nyheter, Jan Helin, säger till DN att han är nöjd med att räckvidden ligger på ungefär samma nivå som Morgonstudions föregångare. Men som svar på kritiken ska man nu modifiera vissa delar av programmet. Bland annat ska man minska upprepningarna genom att ta bort de nyhetsuppdateringar som infaller kvart i och kvart över varje heltimme, och på så sätt öppna upp för längre luckor.

– Nyheterna ska i stället sändas mer distinkt, på hel- och halvslag. Det öppnar för större möjligheter, dels till ett större lugn i programmets flöde, dels för att minska repetitionen för dem som tittar längre än femton minuter, säger Jan Helin till DN.

Syftet är enligt honom att komma åt kritiken om att Morgonstudion har haft för högt tempo och varit för pratigt. Han medger samtidigt att det nyhetsfokuserade formatet kan ha varit fel väg att gå – men han hoppas att det var rätt.

– Men vi har gjort ett tydligt vägval. Det är intressant att de som ofta är engagerade i diskussionen kring public service just brukar efterlysa att man vågar kontrastera mot en kommersiell logik, säger han.

Mårten Färlin

Ämnen i artikeln:

MorgonstudionSVT

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.