Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Media
Publicerad: 20 juni 2013, 06:55
Flygbolaget Norwegian har hudflängts i media efter att bland annat en thailändsk kvinna nekats att köpa vatten och mat ombord under en 12-timmarsflygning trots att hon erbjudit kontanter. Norwegian har nu tagit ett principbeslut. – Vatten ska delas ut gratis under hela flygningen och så mycket passagerarna önskar, säger Åsa Larsson, talesperson för Norwegian i Sverige.
Norwegian har mött rena rama kritikstormen efter flera incidenter ombord på planen.
En sådan incident rör 16-årig pojke som nekades en filt under en flygning från Oslo till New York.
Flygbolaget tar ut en avgift på 32 kronor för att låna filtar. Pojken reste ensam och erbjöd sig att betala kontant, men möttes av beskedet att endast kortbetalningar accepteras ombord.
Pojkens pappa har berättat för norska Aftenposten att pojken drog på sig såväl en förkylning som halsont under flygningen.
Norwegians talesperson i Sverige, Åsa Larsson, uppger att bolaget arbetar hårt med att få fram en kontantlösning, men vill ändå passa på att lägga in en brasklapp:
– Jag måste säga att det är väldig sällan som en kund inte har ett kort, säger hon.
Norwegian har också fått kritik för att personalen nekat en thailändsk kvinna mat och dryck under en tolvtimmars flygning från Bangkok till Oslo.
Hennes thailändska Visa-kort fungerade inte, men trots att kvinnan erbjöd sig att betala med såväl thailändska bath som norska kronor fick hon varken mat eller dryck.
Åsa Larsson berättar att Norwegian nu har tagit ett beslut:
– Självklart ska det finnas möjlighet att få köpt både mat och dryck ombord oavsett om man vill betala med kontanter eller kort och det vidtar vi nu åtgärder för.
Hon berättar också att bolaget tagit har tagit ett principbeslut:
– Det vi har gjort och beslutat senast igår är följande: vatten ska delas ut gratis under hela flygningen och så mycket som passagerarna önskar, säger Åsa Larsson.
Karl-Johan Byttner