Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Efter mediedrevet – Norwegian erbjuder gratis vatten

Publicerad: 20 juni 2013, 06:55

Flygbolaget Norwegian har hudflängts i media efter att bland annat en thailändsk kvinna nekats att köpa vatten och mat ombord under en 12-timmarsflygning trots att hon erbjudit kontanter. Norwegian har nu tagit ett principbeslut. – Vatten ska delas ut gratis under hela flygningen och så mycket passagerarna önskar, säger Åsa Larsson, talesperson för Norwegian i Sverige.


Norwegian har mött rena rama kritikstormen efter flera incidenter ombord på planen.

En sådan incident rör 16-årig pojke som nekades en filt under en flygning från Oslo  till New York.

Flygbolaget tar ut en avgift på 32 kronor  för att låna filtar. Pojken reste ensam och erbjöd sig att betala kontant, men  möttes av beskedet att endast kortbetalningar accepteras ombord.

Pojkens pappa har berättat för norska Aftenposten att pojken drog på sig såväl en förkylning som halsont under flygningen.

Norwegians  talesperson i Sverige, Åsa Larsson, uppger att bolaget arbetar hårt med  att få fram en kontantlösning, men vill  ändå passa på att lägga in en brasklapp:
– Jag måste säga att det är väldig sällan som en kund inte har ett kort, säger hon.

Norwegian  har också fått kritik för att personalen nekat en thailändsk  kvinna mat och dryck under en tolvtimmars flygning från Bangkok till  Oslo.

Hennes thailändska Visa-kort fungerade inte, men trots att  kvinnan erbjöd sig att betala med såväl thailändska bath som norska  kronor fick hon varken mat eller dryck.

Åsa Larsson berättar att Norwegian nu har tagit ett beslut:
– Självklart  ska det finnas möjlighet att få köpt både mat och dryck ombord oavsett  om man vill betala med kontanter eller kort och det vidtar vi nu åtgärder  för.

Hon berättar också att bolaget tagit har tagit ett principbeslut:
–  Det vi har gjort och beslutat senast igår är följande: vatten ska delas  ut gratis under hela flygningen och så mycket som passagerarna önskar, säger Åsa Larsson.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.