Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Efter namnbytet – succé för TUI:s marknadschef

Publicerad: 19 Oktober 2017, 11:44

Anna Laestadius, marknadsdirektör på TUI.

Med planering och strategi har hon förvandlat Fritidsresor till TUI och etablerat ett helt nytt varumärke på den svenska marknaden. Därför är Anna Laestadius årets vinnare i resebranschen.


Ämnen i artikeln:

Anna LaestadiusFritidsresorSveriges bästa marknadschefer 2017TUI

Fritidsresor var ett av Sveriges mest kända varumärken och hade förmedlat och arrangerat resor sedan 1961. Men efter att TUI AG och TUI Holding som hade ägt Fritidsresor sedan 15 år tillbaka gick ihop beslutade man 2015 att linjera alla lokala varumärken i koncernen med modervarumärket. I oktober 2016 skulle Fritidsresor, finska Finnmatkat och norsk-danska Startour bli TUI (för den som undrar är TUI en förkortning för Trusted Unique Inspiring).

I mars 2017 hade målen överträffats stort. Exempelvis ökade spontan erinran till 44 procent, 5 procent över målet. 17,4 procent hade TUI top of mind, vilket är nästan dubbelt så mycket som målet på 9 procent. Därför vinner Anna Laestadius pris som Sveiges bästa marknadschef i kategorin researrangörer.
–Resenärer i dag är kunniga och vill resa oftare. Resorna bygger alltmer på intressen utöver destination. Många vill göra kombinationsresor och förväntar sig ökade valmöjligheter och flexibilitet av oss. Därför kommunicerar vi förutom våra erbjudanden variation beroende på vad du vill göra, vem du är och hur länge du vill vara borta, säger Anna Laestadius.

TUI:s byråer:
Reklambyrå: Forsman & Bodenfors.
Mediebyrå: Carat.
Digitalbyrå: Precis Digital.

Övriga nominerade i kategorin:
Carina Kinnman, Apollo
Kristoffer Rengfors, Flygresor.se
Robin Eriksson, Momondo
Tomas Josefsson, Resia
Michael Kapil, Ticket
Claes Pellvik, Ving

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.