Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Efter Pokémon Go-hajpen: Annonsörer får sponsra platser

Publicerad: 14 juli 2016, 09:16

Foto: Youtube

Pokémon Go kommer till Europa – och McDonalds kan bli först på tåget när Pokémon Go ska ge återförsäljare och företag möjlighet att sponsra platser för att locka kunder.


Ämnen i artikeln:

Financial TimesPokémon GoNintendo

Pokémon Go:s spelskapare Niantic drar redan in nära 20 miljoner kronor per dag på sin succé. Men mycket vill ha mer. Snart ska de nämligen göra det möjligt för företag att bli en sponsrad plats i spelet i tillägg till nuvarande betaltjänster, enligt The Daily Mail.
– Det finns en andra komponent i vår affärsmodell på Niantic, och det är konceptet med sponsrade platser. Det innebär att företag betalar oss för att vara platser inom den virtuella spelplanen – förutsatt att det finns ett incitament att locka fotfolk, säger företagets vd John Hanke till tidningen.

LÄS MER: Pokémon Go snart i Sverige: "Testa spelet och börja tänka realtidsmarknadsföring"

Mediestrategen Deeped Niclas Strandh sa häromdagen till Resumé att han trodde att McDonalds skulle vara snabba att hoppa på tåget Pokemon Go. Och han tycks redan ha fått rätt. Enligt uppgifter till The Daily Mail för McDonald nämligen redan samtal med speltillverkarna om ett annonsavtal, efter att användare upptäck koden "sponsored.mcdonalds" i spelet.

LÄS MER: Pokemon Go är snart större än Twitter – det här bör marknadsförare känna till

Resumé har tidigare berättat om företag i USA som har använt funktioner i spelet för att locka fler kunder. Till exempel caféet Huge i Atlanta, som råkade ligga precis mellan två Pokéstops där användarna kan samla användbara grejer.

Caféets innehavare såg sin chans att locka fler kunder och beslutade sig därför för att använda betaltjänsten "The Lure Module" som innebär att det samlas extra många unika och ovanliga Pokémons på en utvald geografisk plats – vilket i det här fallet blev mitt i hans café. Det drar till sig spelare och därmed fler potentiella kunder.

LÄS MER: Alla pratar om Pokémon Go – här är mediernas galnaste nyheter om spelet

Klart är också att spelet nu rullats ut i Tyskland, som första europeiska land. Det skriver The Verge. 

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.