Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Efter proteststormen – Lindex drar tillbaka ”måttskärpet”

Publicerad: 8 augusti 2013, 06:14

Foto: Pressbild.

Lindex har fått utstå rena rama protestormen i sociala medier efter att klädkedjan börjat sälja måttskärp till barn. Lindex väljer nu att dra tillbaka skärpet.


Ämnen i artikeln:

FacebookLindex

”Vi håller med om att utformandet av skärpet kan ses som  problematiskt och vi vill absolut inte uppmuntra barn till att mäta sig.  Vi kommer genast att ta bort skärpet från alla våra butiker där  produkten kan finnas.”

Så skriver Lindex på sin Facebook-sida efter att  ha fått utstå hård kritik i sociala medier för att man har börjat sälja  ett ”måttskärp” riktat till barn.

Enligt Aftonbladet började allt med  att Jenni Larssons 16-årig dotter, Tima visade skärpet – Jenni Larsson  valde då att lägga ut en bild på Facebook.
– Jag  tänkte att det var hemskt. Det sänder helt fel signaler. Barn ska inte  uppmärksammas på sådant. Jag tycker att skärpet tydligt visar att ”vi  ska mäta din midja”, där tjejer ofta tycker att man kanske är lite  tjock, säger Jenni Larsson till Aftonbladet.

Reaktionen har inte låtit  vänta på sig. Inlägget har delats över tusen gånger och upprörda  föräldrar har skrivit till Lindex på klädkedjans Facebook-sida.

”Barnkläder borde  uppmana till lek och låta barn vara just barn, inte påminna dem om det  exakta omfånget deras höfter har”, lyder ett av inläggen.

Lindex har nu valt att ta plocka bort skärpet från sitt sortiment.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

FacebookLindex

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.