Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Media

Efter reklamchefens avgång – nya anklagelser mot Google

Publicerad: 3 Oktober 2018, 11:28

Foto: Pressbild

Sridhar Ramaswamy lämnar rollen som Google-chef. Samtidigt avslöjar The Times att det finns fortsatta brister i nätjättens annonseringssystem.


Ämnen i artikeln:

GoogleAnnons

Under gårdagen avslöjade Techcrunch att Sridhar Ramaswamy lämnat rollen som Google-chef inom annonser och handel – en roll som han haft sedan 2014 – för att istället bli partner på riskkapitalbolaget Greylock Partners. Uppgifterna har även bekräftats av Google.

Prabhakar Raghavan, tidigare vice president för företagets appar och Google Cloud, blir Sridhar Ramaswamy ersättare. Och nu kommer nya uppgifter som gör att det verkar bli en intensiv start på det nya jobbet för Prabhakar Raghavan.

Nätjätten kritiseras nämligen för att sälja annonser till bedrägare. Kritiken bygger bland annat på att Google tillåtit annonser från skumma företag att ligga högst upp i sökresultatet. The Times avslöjar att Google tillåtit falska hemsidor att köpa annonsutrymme under sökord som "buy fake ID", "buy fake passport" och "buy fake reviews".

Genom att skapa en falsk hemsida kunde The Times köpa annonsutrymme baserat på dessa sökord för en kostnad av en pund per klick. Det gjorde att en diskussion om Googles sätt att upptäcka annonser från bedragare och brottslingar blossade upp.

Efter The Times granskning har Google uppdaterat sitt system och tagit bort sökorden. Detta är dock inte första gången som The Times hittar brister i Googles annonseringssystem. Förra året rapporterade tidningen att Google dragit in miljontals pund på annonser som "exploaterar" barn. Det resulterade i att flera annonsörer valde att lämna plattformen.

– Vi har riktlinjer i hur vi ska hantera annonser som försöker lura användarna. Vi vet att det finns mer arbete att göra och vi jobbar ständigt för att förbättra våra processer, säger en talesperson för Google till The Times.

Alex Hartelius

Ämnen i artikeln:

GoogleAnnons

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.