Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Efter skolmassakern – NRA stärker sin ställning i sociala medier

Publicerad: 17 december 2012, 12:40

Foto: Från PBS-sändningar.

Amerikansk vapenlobbying är starkare än många varumärken. Det konstaterar Adage efter att ha undersökt läget i sociala medier kort efter skolmassakern i Newtown, Connecticut.


National Rifle Association, NRA, håller låg profil efter skolmassakern i Newtown, Connecticut, där mer än 20 barn miste livet.

Adage  konstaterar samtidigt att motståndarna till de amerikanska vapenlagarna  tar tillfället i akt och mobiliserar och attackerar med hjälp av  sociala medier.

En twitter-sökning på NRA genererar exempelvis en ström av skällsord. På  en Facebook-sida som i dagarna erbjöd ett ”auto-emergency-tool” som en  del av en tävling fanns tonvis med kommenterar som uteslutande ger NRA  skulden för tragedin i Newtown, enligt Adage.

Kort därefter är  Facebook-sidan borta. Adage vet inte om den har hackats eller tagits  ned av någon annan anledning, men konstaterar att en sak gjordes tydlig  innan den togs ned.

En grafik visade nämligen att NRA fått hela 1,7  miljoner likes och man tackade sina vänner med följande budskap: ”Keep  the Momentum Going! Ask Your Friends to Like the NRA”

Adage uppger  också att NRA och Swith & Wesson får mer likes på Facebook än  Twinkies – siffrorna kommer från den 14 december - NRA har idag över 53  000 följare på Twitter.

The Brady Center to Prevent Gun Violence hade 24 970 likes på sin Facebook samma dag, medan Twitter-sidan har 17 500 följare.

Enligt Adage stärker NRA sin ställning hela tiden.

Inte  minst för att gruppen har en blogg där man kör en 10-dagarskampanj som  kopplas till organisationnens Facebook- och Twitter-kanaler för på så  sätt locka nya medlemmar.

Adage menar samtidigt att Brady Center varit betydligt mer aktivt än sin motståndare.  Förutom  en rad Facebook-postningar och länkar på Twitter har man även lagt in  en video där en tårfylld Barack Obama kommer med sitt uttalande om  skomassakern i Newtown.

På lördagen hade Brady Center visserligen  ökat antalet likes på Facebook till 32 869 och antalet Twitter-följare  steg till 18 913, men trots detta har man alltså lång väg kvar till NRA.

Adage uppger samtidigt att vapenförsäljningen har stigit under Barack Obamas första fyra år som president.

Smith  & Wesson har bland annat rapporterat att försäljningen ökat med hela 49  procent under det senaste kvartalet – ett rekord – i förhållande till  motsvarande kvartal förra året.

Florida-representanter har meddelat att staten blir först med att nå en miljon vapenlicenser.

Florida hade 993 200 aktiva vapenlicenser så sent som den 30 november, enligt Adage.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.