Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Efter Splay-köpet – MTG flaggar för fler förvärv

Publicerad: 13 november 2013, 07:22

Richard Steiber, digital chef på MTG.

Det är huggsexa bland mediebolagen om att köpa heta internt-startups. Efter köpet av 35 procent i det svenska Youtube-nätverket Splay flaggar MTG för fler förvärv, uppger Dagens Industri.


Ämnen i artikeln:

SimeMTG

Under internetkonferensen SIME i går presenterade MTG:s digitla chef Richard Steiber koncernens köp av det svenska Youtube-nätverket Splay, med målgruppen 12-25 år.

MTG har lagt beslag på 35 procent av Splay som har 50 olika kanaler på Youtube, inom ämnen som spel, mat och mode. MTG finns på 35 marknader och ser en stor potential i Splay.

Ett annat exempel på de traditionella, etablerade mediebolagens nyfikenhet på startups är Bonniers köp av en minioritetsandel av United Screens tidigare i år. I den affären värderades United Screens till 100 miljoner kronor, uppger DI.

Richard Steiber flaggar för fler köp av nätbolag, enligt DI

Och i förra månaden köpte Schibsted prisjämförelsesajten Compricer för 135 miljoner kronor. Enligt DI skeddde det efter en budgivning där Bonnier var inblandat.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

SimeMTG

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.