Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Efter Stampens försäljning – rekordår av OTW

Publicerad: 12 December 2017, 14:03

Anders Rask, vd på OTW.

Foto: Pressbild

Förra året tvingades Stampen sälja contentbyrå för att klara sig undan konkurs. Nu visar OTW rekordsiffror under de nya ägarna.


Ämnen i artikeln:

ContentbyråerAnders RaskStampenAller MediaOTW

Sommaren 2016 köpte Aller Media OTW för 120 miljoner kronor av ett sargat Stampen. Verksamheten var lönsam, men mediekoncernen behövde pengarna för att blidka sina långivare.

Nu visar siffrorna för året 2016/2017 (brutet 30 september) att Aller Media verkar ha gjort en bra affär. I år landar omsättningen på 165 miljoner med ett EBITDA-resultat på 19,8 miljoner. Jämfört med 2016 så ökar omsättningen med 20 procent och vinsten med nästan 40 procent, enligt en bokslutskommuniké.
– Vi har alltid varit kända för att vara ett produktionsbolag i toppklass, ingen ifrågasätter vår spets i kreativitet och leverans. De senaste två åren har vi satsat rejält på vårt strategiska erbjudande som har haft stor efterfrågan och adderar värde till både kunden och oss. Satsningen på performance, det vill säga bevisad effekt genom köpt distribution, SEO, SEM, analys och effektmätningar, växer snabbast, säger vd Anders Rask i ett pressmeddelande.

En annan förklaring är framgångsrika öppningar av kontor i Göteborg och Malmö. Här har de nya ägarna, som även äger contentbyrån Make Your Mark, spelat in.
– OTW har varit ett fantastiskt förvärv för oss. Förutom lönsamhet så bidrar OTW till delar av Aller medias kärnaffär och är ett väldigt starkt tillskott till vårt nordiska byrånätverk Ahead Group. Totalt sett är värdet stort, kommenterar Bodil Ericsson Torp, vd på Aller Media AB.

Nyligen avslöjade Resumé att OTW tappar storkunden ICA, vilken kommer leda till personalneddragningar. Vilken effet det kan få på nästa års resultat är svårt att säga i dagsläget.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.