Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Media

Efter tacobaconpajen – ny succé med ”Ölburkshamburgaren”

Publicerad: 1 juni 2016, 10:07

Ölburkshamburgare är det nya tacobaconpaj.

Foto: Facebook/Grillbibeln

Ewa Dabrowskis virala hit med tacobaconpajen har slagits med hästlängder – här är hennes ölburkshamburgare som snart har sju miljoner visningar.


Ämnen i artikeln:

Nyheter365Newsner

Under våren berättade Resumé att Nyheter365 (Newsner) börjar göra branded videos under Facebooksidan Matbibeln. Resultatet är Grillbibeln, som är helt sponsrad av grilltillverkaren Weber. Där samarbetar man med kocken Ewa Dabrowski som låg bakom den virala videosuccén ”Tacobaconpajen”.

LÄS MER: Så blev tacobaconpajen en viral succé

LÄS MER: Efter Facebooks regeländring: Nyheter365 gör sponsrade matvideos

Nu har hon gjort videon Ölburksburgare 2.0, som laddades upp på Grillbibeln den 30 maj. På bara några timmar hade klippet setts av över fyra miljoner människor – och nu är det uppe i nära sju miljoner visningar. Det i jämförelse med Tacobaconpajens totalt dryga två miljoner.
– Den känns ju nästan lite b nu, skrattar kocken Ewa Dabrowski och tillägger:

– Det är ju helt sjukt egentligen. Senast jag kollade går den betydligt bättre än Zlatans senaste reklamfilm också.

Zlatans nya reklamfilm med Volvo har i skrivande stund drygt 1,5 miljoner visningar.

Varför går den här typen av filmer så bra?
– Oj, det var en bra fråga. Jag tror att det är när de är exceptionella och skiljer sig från vanliga recept. Folk verkar dessutom onekligen gilla ost och bacon. Och när det är grisigt!

Men det är inte bara svenskar som gillar klippet. Man har även gjort en spansk och en engelsk version – och tillsammans med det svenska är klippen snart uppe i 50 miljoner visningar.

Ölburkshamburgaren är en fusion av receptet i Youtubekanalen BBQ Pit Boys klipp "Beer Can Bacon Burger" och Ewa Dabrowskis recept med baconinlindad lök. Vad gäller ölburkens roll i ölburkshamburgare, så används den endast till att skapa en grop i färsen, som sen fylls med tre sorters ost och lindas in i ännu mer bakon, innan skapelsen grillas och omges av bröd.
– Recept är inte upphovsrättsskyddade, så man kan låna på det sättet, säger Ewa Dabrowski.

Weber, som sponsrar filmen och marknadsför sin grillutrustning i densamma, lär vara nöjda, enligt Ewa Dabrowski.
– Bättre reklam kan man inte få. Jag tror och hoppas att det här är det nya sättet att göra reklam på. En tv-reklam riktar sig mot alla, men på det här sättet når man de som faktiskt är intresserade, samtidigt som man ger folk en chans att vara aktiva och kommentera och dela – vilket de också gör. Då blir det också mer relevant reklam.

Vilken baconsuccé som kommer härnäst återstår att se. Ölburkshamburgaren går att uppleva nedan.

Mårten Färlin

Ämnen i artikeln:

Nyheter365Newsner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.