Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Media

Efter Talentumvarslet – chefredaktörerna om krisen

Publicerad: 21 April 2016, 07:55

Susanna Baltscheffsky, Jon Åsberg, Lennart Kriisa och Fredrik Svedjetun om Talentum-krisen.

Foto: Montage: Andreas Elgstrand

Varsla 19 personer och skrota chefredaktörstjänsterna för en publisher. Det förslaget fick Talentums medarbetare motta innan hemgång i fredags. Så här tänker chefredaktörerna.


Ämnen i artikeln:

ChefredaktörNedskärningarJon ÅsbergTalentum MediaFredrik SvedjetunTalentumSusanna Baltscheffsky

Innebär förslaget att varsla 19 av 47 redaktionella medarbetare slutet för tidskriftsförlaget Talentum? Koncernen, som i höstas köptes upp av finska Alma Media, var i januari tvingade att skriva ned värdet på sina svenska tidningar med nära 100 miljoner kronor. Tidigare vd:n Aarne Aktan, som förlaget i februari, står inte högt i kurs hos facket.

– Han har misslyckats fullständigt med att visa vinst i Sverige, sade Eddie Pröckl, Journalistklubbens ordförande på Talentum, till Resumé i fredags.

LÄS MER: Talentum varslar 19 – fyra chefredaktörer blir en publisher
LÄS MER: Digital omställning bakom Talentums varsel

I ledningens förslag ingår även att de fyra chefredaktörerna varslas. Samtliga får dock chans att söka den nya publisher-rollen som inrättas. Enligt Peter Edhäll, vice vd och produktionsansvarig på Talentum, hoppas förlaget kunna lösa situationen med frivilliga uppsägningar.

– Vi har ett antal vakanser och personer som närmar sig pension, säger han.

Hur mycket ska ni spara?
– Vi tittar på en kostnadsminskning om 10-15 miljoner kronor.

För publisher-rollen är tanken att göra om Peter Edhälls tjänst till att omfatta mer journalistiskt ansvar.

– Publisherns primära mål blir att tillsammans med krav och behov från säljorganisationen utveckla vår journalistiska produktion.

Vad händer med din roll då?
– Det vet jag inte än.

För cirka ett år fick contentbyrån Appelberg uppdraget att göra en tredjedel av Affärsvärlden och startade då dotterbolaget A publishing partner. Appelberg har en redaktör på papperstidningen, en på webben och en på Ny Tekniks webb. Bolaget fungerar likt ett bemanningsföretag hos Talentum.

– Kan vi hitta ytterligare produkter och tjänster som Appelberg kan erbjuda är det något vi kommer överväga, säger Peter Edhäll.

Chefredaktörerna på de fyra tidningarna är inte speciellt pigga på att prata om huruvida de ska söka den nya publisherrollen eller inte om förslaget går igenom.

– Jag behöver få bättre grepp om de olika rollerna, säger Ny Tekniks chefredaktör Susanna Baltscheffsky.

Lennart Kriisa, chefredaktör för Arbetarskydd och Lag & Avtal:

– Jag vet att Talentum har problem med finansieringen så jag insåg att något kommer hända. Jag hoppas att facket och Talentum lyssnar på varandra, säger han.

Vad tänker du kring publisher-rollen?
– Det beror sig helt på vilken organisation som förhandlas fram. Det kanske är bra med en publisher.

Ska du själv söka tjänsten?
– Jag har sagt till de anställda att jag ska bestämma mig för om jag tycker att jag är lämplig när jag ser organisationen, säger Lennart Kriisa.

Jon Åsberg började som chefredaktör på Affärsvärlden 2006.

– Då var jag chef för 25 personer, jämfört med åtta idag. Men det innebär ju inte att Affärsvärlden görs med en tredjedel av de resurser vi hade då, utan att vi jobbar på andra sätt, säger han.

Kommer du att söka publisher-tjänsten?
– Jag är inte ens uppsagd, så det vet jag inte än. Det blir väl ett läggspel som bland annat avgörs av vad som ska ligga i uppdraget och vilka andra erbjudanden jag har att ta ställning till.

Fredrik Svedjetun, chefredaktör på Dagens Media sedan 2008, nåddes av förslaget under sin pappaledighet.
– Jag kan inte svara på om jag ska söka publisher-tjänsten i nuläget. Jag behöver sätta mig in mer i vad tjänsten innebär, samt fundera över vad jag vill göra framöver.

Tycker du att det ska vara en intern eller extern person?
– Det finns duktiga personer både internt och externt som kan axla den rollen. Det viktigaste är att det är en person som vill åstadkomma en positiv förändring, som ser möjligheter att utveckla både journalistiken, affärerna och kulturen, säger Fredrik Svedjetun.

Så gick Talentums svenska del 2015:
Nettoomsättning: 16,9 (18,1) miljoner euro
Förlust före engångskonstader: -0,2 (-0,2) miljoner euro
Annonsintäkter: 7,8 (9,2) miljoner euro

Den här artikeln publicerades i Resumés papperstidning, nr 15-16.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.